Refresco naar Amerika

26 juli 2016

Refresco gaat de Noord-Amerikaanse markt op. Het bedrijf was volgens CEO Hans Roelofs al enige tijd bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden. Nu wordt de eerste stap genomen met de overname van bottelaar Whitlock Packaging.

Dat meldt Refresco. Het Amerikaanse Whitlock heeft drie fabrieken in de VS en er werken 500 mensen.De klanten zijn in zo’n 80 procent van de gevallen ook klanten die Refresco in Europa al bedient. Whitlock bottelt onder meer voor PepsiCo, Coca-Cola en de Amerikaanse merken Arizona en Ocean Spray.

Het bedrijf is vooral sterk in co-packing, stelt Roelofs. “Een onderdeel van onze activiteiten waarin we actief willen groeien.”

900 miljoen liter extra

Met Whitlock verwacht de producent van onder meer Wicky-limonade jaarlijkse zo’n 900 miljoen liter extra sappen en dranken te kunnen verwerken. Het huidige jaarvolume ligt op zo’n 6 miljard liter.

De overname zorgt ervoor dat de totale co-packing activiteiten (in flessen en pakjes) van Refresco in volume met 34 procent toenemen.  Met de overname is een bedrag van 129 miljoen dollar gemoeid (zo’n 117 miljoen euro).

Gerichte investeringen

Refresco is in Europa gedurende de afgelopen 16 jaar fors gegroeid, vooral door de uitvoering van de eigen strategie van gerichte investeringen en acquisities en de focus op waardecreatie.

Het bedrijf stelt inmiddels de grootste producent van frisdranken en vruchtensappen van A-merken en huismerken op het continent te zijn. Er wordt geëxporteerd naar Afrika, Azië en het Midden-Oosten.

Tweede groeiplatform

Volgens Refresco is de overname van Whitlock een eerste stap voor het bouwen van een tweede groeiplatform. Het bedrijf wil in Noord-Amerika dezelfde strategie volgen als in Europa, en zo een marktpositie veroveren.

De overname zal naar verwachting later dit jaar zijn voltooid.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?