Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

conguitos-racisme-spanje

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren.

De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van de Black Lives Matter beweging. De initiatiefnemers vragen Lacasa om het merk uit de handel te halen, om hun excuses aan te bieden voor de racistische marketing, en om een manier te vinden om de jarenlange ‘maatschappelijke schade’ te compenseren en deel te nemen aan de strijd tegen racisme. Lacasa heeft nog niet gereageerd op de petitie, die op het moment van schrijven zo’n 5000 keer is getekend.

Conguitos

Conguitos is een prominent merk in Spanje, en de chocoladebolletjes zijn al langer in opspraak in het land. De mascottes van het merk hebben een donkerbruine, lichtbruine of witte huid (afhankelijk van het type chocolade) en hebben de dikke, rode lippen die kenmerkend zijn voor stigmatiserende karikaturen van zwarte mensen. De naam Conguitos is afkomstig van het Spaanse woord voor Congolees. Een oud reclamefilmpje (uitgezonden voordat Lacasa het merk in 1987 overnam) laat weinig twijfel bestaan over de racistische oorsprong van de branding.

Lees ook
Unilever dreigt Google en andere nieuwe media met advertentieboycot

Unilever dreigt Google en andere nieuwe media met advertentieboycot

Unilever dreigt met het stoppen van adverteren op grote digitale platforms als Facebook en YouTube (Google). De multinational wil dat zijn klanten meer gereguleerd nieuws te zien krijgen. Door Annika de Jong - Foodlog Dat bericht de Belgische zakenkrant De Tijd. Het wasmiddelen- en voedingsbedrijf vindt dat de techreuzen kinderen te weinig beschermen,...

‘Ander Unilever’ is zuiniger, slimmer en sneller

‘Ander Unilever’ is zuiniger, slimmer en sneller

Food- en zeepconcern Unilever gaat zijn marketingstrategie een 'grote beurt' geven, schrijft het FD. Na de – snel afgewimpelde – overnamepoging door Kraft Heinz zet Unilever er stevig de sokken in om eventuele nieuwe pogingen tot een vijandige overname voor te zijn. "Goede resultaten behalen" is daarbij de beste verdediging, vertelt topman Paul Polman...

Nederlander opnieuw spil in paardenvleesschandaal

Nederlander opnieuw spil in paardenvleesschandaal

De Spaanse Guardia Civil heeft in samenwerking met Europol een criminele organisatie opgerold die paardenvlees op de markt bracht dat ongeschikt was voor consumptie. In totaal werden 66 personen gearresteerd. Hen wordt dierenmishandeling, valsheid in geschrifte, belemmering van de rechtsgang, in gevaar brengen van de volksgezondheid, witwassen en deel...