Ricola zet zich in voor terugdringen bijensterfte

Ricola

Het gaat niet goed met de bijen. Als het slecht gaat met insecten, raakt dat direct onze voedselvoorziening. Want wereldwijd is 76 procent van de planten die voor ons voedsel zorgen afhankelijk van dierlijke bestuiving. Ook de velden vol kruiden die Ricola gebruikt voor haar producten. Daarom zet het Zwitsers snoepmerk zich in om bijensterfte tegen te gaan.

Bijensterfte

Er zijn verschillende oorzaken voor het onder druk staan van de bijenpopulatie. Denk aan kaalgeschoren bermen, toename van strakke groene weilanden zonder kruiden, het gebruik van pesticiden en mijten. Het is een van de meest onderschatte effecten van de wereldwijde achteruitgang van de biodiversiteit. Het gaat over allerlei beestjes in het wild die voor bestuiving zorgen, zoals wilde bijen en hommels, maar ook over de honingbijen die door imkers worden gehouden.

Coloss Project

Ricola Foundation ondersteunt het Coloss Project. Dit is een internationaal netwerk dat zich bezig houdt met onderzoek naar en preventie van het uitsterven van bijenkolonies. Deze onderzoekers zijn er onder meer in geslaagd om bepaalde bacteriën te kweken die de resistentie van de bij versterken waardoor ze dus minder snel uitsterven. De Ricola Foundation helpt Coloss om zijn globale netwerk van onderzoeksinstituten te behouden en te vergroten.

Ricola Foundation

De Ricola Foundation ondersteunt en ontwikkelt onderzoeksprojecten en projecten die als doel hebben om de natuurlijke en culturele basis van de mens te begrijpen. Natuur en cultuur zijn onlosmakelijk verbonden met de kwaliteit van leven en worden door de stichting behandelt als even belangrijk. De activiteiten van de stichting hebben een internationaal karakter. Op dit moment worden naast het Coloss Project verschillende lokale bijenprojecten gesteund, in bijvoorbeeld Oeganda en Columbia.

 
Lees ook
Een derde van alle kruidenpreparaten is vervalst

Een derde van alle kruidenpreparaten is vervalst

Bijna een derde van alle kruidenpreparaten die wereldwijd over de toonbank gaan, bevat niet de kruiden die op het etiket staan. Dat ontdekten Roemeense onderzoekers,schrijft FoodNavigator. De wetenschappers namen bijna 6.000 kruidenpreparaten onder de loep, uit 37 verschillende landen. Denk aan gedroogde kruiden, theeën, essentiële...

Interview: de wereld verbeteren met kruiden

Interview: de wereld verbeteren met kruiden

Het zijn uitdagende tijden, vindt Michel Driessen, CEO bij Verstegen Spices & Sauces. De markt verschuift, het klimaat verandert, en wereldwijd wordt de politiek instabieler. Michel wil Verstegen niet alleen zo goed mogelijk door deze tijd loodsen, maar er ook een ander bedrijf van maken. ‘Een organisatie die een positieve impact heeft op...

Euroma neemt Intertaste definitief over

Euroma neemt Intertaste definitief over

De overname van Intertaste door de internationale kruiden- en specerijenproducent Koninklijke Euroma gaat definitief door. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurde de overname op 23 januari goed. Koninklijke Euroma nam 15 februari alle aandelen van de Nederlandse branchegenoot officieel over. Euroma wordt met de overname de nummer 1 speler op...