Sapfabrikant schikt voor 9 miljoen dollar om claim

18 juli 2013

MONROVIA - Naked Juice heeft in de VS een schikking getroffen om consumenten die op basis van de claims 'all natural' en 'non-GMO' sappen hebben gekocht, te compenseren. Dat kan het PepsiCo-merk 9 miljoen dollar (6,85 miljoen euro) kosten.

Consumenten meenden door Naked Juice te zijn misleid en hebben daarom in 2012 een serie collectieve processen (class action) aanhangig gemaakt. Volgens de eisers bevatten de sappen verwerkte en synthetische ingrediënten en  ingrediënten van genetisch gemodificeerde gewassen. Naked Juice bestrijdt dat de voedingsclaims onterecht zouden zijn, maar heeft toch een schikking getroffen.

Schadeloosstelling

Consumenten kunnen de waarde van de door hen gekochte drankjes terugkrijgen, met een maximum van 75 dollar. Ze moeten dan wel kunnen aantonen dat ze voor zoveel hebben aangeschaft. Consumenten die dat niet kunnen, kunnen een bedrag van tussen de 5 en de 45 dollar terugkrijgen, bericht de website topclassactions.com. Consumenten hebben nog tot 10 december om een aanvraag tot schadeloosstelling in te dienen. Ze kunnen dat digitaal doen via www.NakedJuiceClass.com. Die website is echter nog in oprichting.

Probiotica

Eerder troffen onder meer Kellogg's (frosted mini-wheats), General Mills (probiotische yoghurt), Ferrero (Nutella) en Dannon (probiotische yoghurt) schikkingen in dergelijke civiele processen. De ondernemingen stellen steevast dat de schikking niet mag worden gezien als een schuldbekentenis.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?