Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe tempeh mince

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.

Tijdens de productie van andere tempeh producten uit het assortiment van Schouten, komen er reststromen vrij. “Omdat wij voedselverspilling zoveel mogelijk willen tegengaan en het restproduct volledig veilig en bruikbaar is, zetten we dit, na een kleine bewerking, als Tempeh Gehakt in de markt’’, vertelt R&D directeur Niek-Jan Schouten. Gehakt is binnen de plant-based markt één van de belangrijkste productgroepen.

Er komen twee varianten op de markt. Een gekruide variant en een niet-gekruide variant. De laatste variant is bedoeld voor consumenten of productontwikkelaars die zelf een smaak willen toevoegen aan het product.  

Gefermenteerde sojabonen

De basis van het gehak is tempeh, een plantaardige eiwitbron op basis van soja. Het wordt verkregen door de fermentatie van sojabonen. Tempeh neemt andere smaken goed op en is daaom volgens Schouten zeer geschikt als ingrediënt voor vele verschillende gerechten. Tempeh is volledig plantaardig, bevat zo’n 22 gram eiwit per 100 gram en is rijk aan vitamine B, ijzer, mineralen en vezels.

Schouten Europe

Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

Lees ook
Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Markt plantaardige visvervangers groeit

Markt plantaardige visvervangers groeit

De markt voor plantaardige visvangers zit in de lift. Vergeleken met vleesvervangers is deze nog klein, maar de markt is in opkomst. De verwachting is dat deze markt de komende jaren verder gaat groeien.