Sensorisch marktonderzoek nieuwe pijler FIA

Alfred Bruin ondertekent ovk met Essensor_Foto Food innovation academy

Foto: Food Innovation Academy / Richard Kok

Essenor is de nieuwe partner van de Food Innovation Academy (FIA). Hiermee wordt sensorisch marktonderzoek een nieuwe pijler van het opleidings- en onderzoeksinstituut. Essenor tekende maandag 12 april een samenwerkingsovereenkomst met de FIA en opent deze zomer een vestiging in het praktijkopleidingsgebouw rond food in Vlaardingen.

Marktonderzoeksbureau Essensor ondersteunt bedrijven bij het optimaliseren van (food)producten en daardoor bij het stimuleren van de verkoop er van. Door marktonderzoek met behulp van menselijke zintuigen: ruiken, proeven, zien, horen en voelen. Dit zogeheten sensorische onderzoek geeft helder inzicht in verbetermogelijkheden. Essensor maakt daarbij gebruik van eigen consumenten- en expertpanels die in de regio worden opgebouwd. Het bedrijf heeft momenteel de beschikking over onderzoekscentra in Utrecht en Wageningen. Deze zomer komt daar een derde bij: in de FIA.

‘Positie uitbouwen’

“We willen doorgroeien in Nederland en met deze derde vestiging in Zuid-Holland, in de FIA, voegen wij noodzakelijke onderzoekscapaciteit toe”, legt Jan-Willem Steunenberg, Client Director van Essensor uit. “Met deze stap willen wij tevens onze positie als marktleider én autoriteit binnen het sensorisch marktonderzoek in Nederland verder uitbouwen.”

‘Actieve en aantrekkelijke foodomgeving’

De keuze voor het opzetten van een onderzoekscentrum in Vlaardingen is een bewuste, zegt Steunenberg. “We komen terecht in een actieve en aantrekkelijke foodomgeving. Een plek waar interessante ontmoetingen met bestaande en nieuwe zakelijke relaties gaan plaatsvinden, maar tevens een plek om kennis te halen en te brengen in samenwerking met de foodbedrijven en onderwijspartners van de FIA.”

Onderschatting

De ambities van Essensor is om binnen de FIA sensoriek nadrukkelijker op de kaart te zetten. “Samen met de onderwijspartners willen wij structureel meer aandacht vragen voor dit interessante en belangrijke vakgebied. Het belang van het sensorisch onderzoek wordt soms onderschat, terwijl een goed doorontwikkeld en sensorisch getest product zeer overtuigend kan zijn richting de consument. Aangezien ‘smaak’ een belangrijke factor is bij herhaalaankopen is het zorgvuldig, sensorisch testen in een vroegtijdig stadium dus van groot belang.”

Schakels complementeren

De FIA toont zich bijzonder ingenomen met de komst van Essensor. “Hiermee complementeren we een aantal schakels in de keten van voeding”, vindt FIA-bestuurder Alfred Bruin, “Sensorisch onderzoek is cruciaal voor veel maatschappelijke vraagstukken. Hoe leggen we als foodsector de verbinding tussen gezondheid en voeding? Hoe geven we ruimte aan het verantwoord genieten van voeding? Hoe kunnen we ingesleten voedingspatronen bijsturen om het bewustzijn te verbeteren? Allemaal vragen waarbij smaak en beleving erg belangrijk zijn om resultaten te boeken.”

Bruin, holding directeur van Royal Steensma – één van de initiatiefnemers van de FIA, vervolgt: “Als partners van de FIA zijn we erg trots op het feit dat we nu ook de expertise van sensorisch onderzoek ‘in huis’ hebben en daarmee dus smaak en beleving professioneel en onafhankelijk kunnen koppelen aan de doelstellingen van ons samenwerkingsverband: vakgericht opleiden, onderzoek doen naar nieuwe producten en imagoverbetering. Ook onze opleidingspartners Lentiz, Albeda, Inholland en de universiteiten Leiden, Delft en Erasmus zijn hier erg enthousiast over, aangezien studenten in hun opleiding structureel in aanraking gaan komen met deze belangrijke aspecten rondom voeding.”

Goed voor de regio

Voor de regio Vlaardingen is de komst van Essensor ook goed nieuws, weet Bruin. “We gaan met elkaar bouwen aan een groot netwerk van enkele duizenden consumenten die in panels betrokken worden bij sensorisch onderzoek.”

Symposium

Essensor staat te trappelen om aan de slag te gaan in de FIA. Steunenberg: “We kijken er naar uit, ja. De samenwerking met het onderwijs is voor ons niet nieuw en omarmen wij van harte. Daarnaast brengen wij een breed netwerk mee richting de FIA; partijen die mogelijk op termijn ook in de regio zouden kunnen landen. We hebben verder concrete plannen om gezamenlijk nieuwe, sensorische testmethoden te ontwikkelen. Bijvoorbeeld rond de eiwittransitie van dierlijk naar plantaardig. Genoeg te doen, dus!"

 

Thema's
Lees ook
Aziatische keuken op hoger plan

Aziatische keuken op hoger plan

Tim Kan, expert op het gebied van de Aziatische keuken, is meesterchef en culinair adviseur. Zijn kennis deelt hij door middel van onderwijs en masterclasses. Hij doet aan productontwikkeling voor onder meer retailers en is sinds kort ambassadeur van de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen. De Aziatische keuken op een hoger plan brengen, dat...

Buteressence nieuwe partner Food Innovation Academy

Buteressence nieuwe partner Food Innovation Academy

Buteressence BV uit Zaandam is de nieuwe partner van de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen. Buteressence is specialist in aroma’s die worden toegepast in voeding en stelt een aromabibliotheek ter beschikking.

Hidde de Brabander en Tim Kan nieuwe ambassadeurs van FIA

Hidde de Brabander en Tim Kan nieuwe ambassadeurs van FIA

De Food Innovation Academy (FIA) benoemt Meester Patissier Hidde de Brabander en chef en culinair adviseur Tim Kan tot food-ambassadeurs. Ze gaan de Vlaardingse academie helpen het imago van ijs(patisserie) en Aziatisch koken te promoten.