Skal: bio-producten zijn te vertrouwen

Supermarkt schap

Skal liet de betrouwbaarheid van verpakte biologische consumentenproducten testen. Uit de steekproef blijkt dat biologische producten ook echt biologisch geproduceerd zijn. Alleen de etikettering laat te wensen over.

Voor dit onderzoek nam Skal 95 steekproeven van verschillende (online-)supermarkten. Zij beoordeelden de producten op hun oorsprong en hun etiketten. De producten zijn onderzocht op de residuen van pesticiden, gewasbeschermingsmiddelen of antibiotica. In twee producten (biologische thee en quinoa) is een kleine hoeveelheid residu aangetroffen van niet-toegestane middelen.

Aandachtspunt

Bij de beoordeling van etiketten werd bij 13% van de etiketten ten minste één afwijking geconstateerd. De meeste afwijkingen betroffen NAW gegevens, herkomstaanduiding en traceerbaarheid. ‘Ons doel als toezichthouder op de biologische sector is dat de consument erop kan vertrouwen dat een biologisch product ook écht biologisch is’, vertelt Nicolette Klijn, directeur van Skal. ‘Deze steekproef draagt bij aan dat vertrouwen. Een aandachtspunt blijft de etikettering, maar over de bio-status van de producten blijkt geen twijfel. Een positief signaal als het gaat om de betrouwbaarheid van het bio-product.’

Skal deed deze testen enerzijds om ervaring op te doen met de bruikbaarheid van nieuwe onderzoeksmethoden, en anderzijds om te verkennen of twijfel aan de biologische status van producten gegrond is.

Lees ook
Skal ‘geschokt’ maar wil verder nu niets zeggen over opgerakelde fipronilaffaire

Skal ‘geschokt’ maar wil verder nu niets zeggen over opgerakelde fipronilaffaire

Afgelopen weekend bracht Foodwatch naar buiten dat "bij ruim 60 biologische ei-bedrijven meer dan 15 soorten niet toegelaten ontsmettings- en bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt". Ondanks controles door certificeringsinstantie Skal. Binnen- en buitenlandse media brachten het nieuws prominent. Vandaag kwam Skal met een verklaring. De organisatie zegt...

Jumbo geeft biopompoenen, courgettes en gember een laseretiket

Jumbo geeft biopompoenen, courgettes en gember een laseretiket

Supermarktketen Jumbo maakt een begin met het verminderen van de plasticberg. Vanaf deze zomer krijgen de biologische producten in de winkel een laseretiket. Bovendien gaat Jumbo de klanten vertellen hoeveel ze er van moeten eten én hoe ze hun groenten lekker kunnen klaarmaken. Aan alle kanten OK dus. Door Cécile Janssen - Foodlog "Jumbo boekt opnieuw...

Eosta wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Eosta wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

In de Stadsschouwburg Nijmegen reikten de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer en voorzitter van de Koning Willem I Stichting en president van De Nederlandsche Bank Klaas Knot op 28 mei de Koning Willem I prijzen uit. Eosta mocht de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap mee naar huis nemen. Daarnaast won AFAS...