SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK On the way to planet proof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.

Uit onderzoekt van Ipsos blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders (59 procent) zich zorgen maakt over klimaatverandering. 75 procent geeft aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren. Dit kan door middel van het kopen van duurzamere producten. SMK vraagt deze week aandacht voor het keurmerk On the way to PlanetProof.

De afgelopen vijf jaar groeide het On the to PlanetProof keurmerk gestaag. Dat heeft volgens SMK geleid tot de volgende resultaten. “Zo is 35 procent van ons groente en fruit On the way top PlanetProof. Hebben 604 telers een bloemen- of kruidenrand. Worden er massaal haagjes aangelegd (2.000m2) en hebben 800 deelnemende veehouders extra maatregelen genomen om de uitstoot van stikstof te verlagen.”

Ellen Brussee, organisator van de speciale actieweek: “On the way to PlanetProof kijkt verder dan alleen één specifieke verbetering. Bij ons keurmerk kijken wij veel breder en naar veel meer aspecten. Hierdoor is er altijd wel een verantwoorde keuze mogelijk. Of je nu kiest voor groente, melk, eieren, boter en zelfs bloemen en planten. Er is altijd een variant die beter is voor natuur, klimaat en dier.”

On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten een van de grootste topkeurmerken in de Nederlandse supermarkten. Dit is een enorme duurzaamheidsprestatie van de hele keten en de consument: Het is niet voor niets dat er een benoeming is van topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal eerder dit jaar.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Beter leven keurmerk blijft groeien

Beter leven keurmerk blijft groeien

Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming blijft groeien. Dat blijkt uit de jaarcijfers die 22 oktober werden gepubliceerd. Het betekent volgens de organisatie dat boeren hun dieren steeds diervriendelijker houden.

PlanetProof zuivel krijgt maar één kievit van de Vogelbescherming

PlanetProof zuivel krijgt maar één kievit van de Vogelbescherming

Met welke van die nieuwe, duurzame Nederlandse zuivelproducten zijn boerenlandvogels, zoals kievit, grutto en boerenzwaluw, het meest geholpen? De Vogelbescherming geeft antwoord met de Vogelvriendelijke Zuivelwijzer. De natuurbeschermingsorganisatie vergeleek verschillende producten met elkaar en kende minimaal één en maximaal...

Groter aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Groter aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Het aanbod van gecertificeerde vis in de Nederlandse supermarkten is verder vergroot. In de categorieën vers, diepvries en conserven draagt bijna driekwart (74 procent) van de visproducten het MSC- of ASC-keurmerk voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis. Vorig jaar was dat nog 70 procent. Dat blijkt uit de analyse ‘Stand...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren