Sodexo en WWF-NL starten Aardig Eten campagne

16 april 2024 Sodexo
Food & facilitair dienstverlener Sodexo en het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) gaan samenwerken om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met de campagne Aardig Eten worden gerechten die minder impact hebben op natuurverlies onder de aandacht gebracht in bedrijfsrestaurants. 

Sodexo en WWF-NL starten de samenwerking vanaf 15 april en zullen, aan de hand van de campagne Aardig Eten, in ruim honderd bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht brengen. Aardig Eten stimuleert duurzaam eten op een laagdrempelige manier, onder andere met informatie over hoe simpele aanpassingen in het menu de invloed op natuur en biodiversiteit kleiner maakt. Bijvoorbeeld door te kiezen voor plantaardig eten en door vaker peulvruchten en noten te eten. “De urgentie om ons menu aan te passen is groot, ons voedselsysteem is immers nog altijd de grootste oorzaak van natuurvernietiging wereldwijd”, aldus WWF-NL. Het doel van WWF-NL is dat meer cateraars de stap naar verduurzaming maken in de nabije toekomst. 

Duurzame voedselkeuzes

Cateraars serveren iedere dag de lunch van honderdduizenden Nederlanders en spelen hiermee een belangrijke rol bij het stimuleren van duurzamere voedselkeuzes. “De manier waarop we eten heeft een gigantische invloed op natuur, biodiversiteit en klimaat. Om dat tij te keren zullen we zowel duurzamer moeten produceren als consumeren. We weten dat het maken van andere voedselkeuzes ten gunste van natuur en het milieu niet altijd makkelijk is. Bedrijfsrestaurants zijn de plek om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met eten met een minder grote impact op natuurverlies. We zijn dan ook blij met deze gezamenlijke actie met Sodexo en hopen dat in de toekomst meer cateraars aansluiten,” aldus Corné van Dooren expert duurzame voedselconsumptie bij WWF-NL.

Aardig Eten campagne

De Aardig Eten campagne van WWF-NL wil mensen bewustmaken van de impact van wat we eten op de natuur. Maar vooral ook laten zien dat duurzaam eten makkelijk en lekker is door tips en recepten te delen. Ook is er een test ontwikkeld waarbij mensen snel inzicht krijgen in hoe ‘aardig’ zij eten. Deze test wordt ook in de Sodexo bedrijfsrestaurants gedeeld.

Internationaal

Ook internationaal werken WWF-NL en Sodexo samen. “De kennis van WWF-NL over de voedsingsindustrie en de impact die dit heeft op natuur en het klimaat wordt op deze manier gebundeld met de slagkracht van een wereldwijd leider op het gebied van voeding”. Dit gebeurt onder andere door aanpassingen in de menu’s, het aanpassen van het inkoopbeleid van producten en door het verminderen van voedselverspilling. Ook het bewust maken van medewerkers van Sodexo van het belang van duurzaam en gezond eten is onderdeel van de verduurzamingsslag. 

Bron: WWF-NL

Dit artikel verscheen eerder op: Voeding Nu

Altijd op de hoogte blijven?