Steeds meer bedrijven vergroenen

DNV GL onderzoek

Voor bedrijven is milieumanagement uitgegroeid van een groene optie tot een strategische waarde. Vaak reageren bedrijven op consumenten die een voorkeur voor duurzame producten hebben. Dit blijkt uit onderzoek van DNV GL en onderzoeksbureau GfK Eurisko.

Het onderzoek

Het onderzoek bestaat uit een internationale enquête onder ruim 1.700 professionals. De onderzoeksresultaten van 2017 zijn vergeleken met de resultaten van een soortgelijk onderzoek in 2014. Zo kunnen eventuele trendbreuken opgespoord worden.

Uit het onderzoek blijkt het belang van de stem van de klant. Verzoeken van klanten vormen 50 procent van de drijfveren. Deze drijfveer stijgt met 15 procent ten opzichte van 2014. Hiermee wint deze het meeste aan belang. Het is de op één na belangrijkste drijfveer. De belangrijkste is naleving van wet- en regelgeving. Dit is met 77 procent de voornaamste beweegreden. 25 procent van de respondenten noemt de druk van andere stakeholders. Dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van het vorige onderzoek.

Bedrijven staan voor dezelfde uitdagingen als drie jaar geleden. De voornaamste risico’s zijn verbonden met afvalmanagement, met name de afvalverwerking (55 procent), de verwerking van gevaarlijke materialen (44 procent) en het lozen van afvalwater (36 procent).

Groeiende investeringen

Van de ondervraagde bedrijven verklaart 74 procent dat milieumanagement van belang is voor hun overkoepelende bedrijfsstrategie. 45 procent zegt dat hun bedrijf de investeringen in milieumanagement in de toekomst gaat vergroten. Dat is een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van het vorige onderzoek.

Wereldwijd heeft 96 procent van de bedrijven minimaal één actie ondernomen om de milieurisico’s in 2017 te beoordelen of te beperken. Tot de belangrijkste initiatieven behoren de bewaking van het proces om naleving van de wettelijke eisen te controleren (73 procent), het uitvoeren van regelmatig onderhoud om milieueffecten te beperken (70 procent) en de doorlopende analyse van milieueffecten (65 procent).

Terwijl de aandacht voor de eigen activiteiten toeneemt, beschikt slechts een derde van de bedrijven over een milieumanagementprogramma voor leveranciers. Dat aandeel is lager dan verwacht, aangezien externe stakeholders de focus op leveranciers van cruciaal belang achten.

Milieumanagement

Van de bedrijven noemt 52 procent de vermindering van het aantal milieuongevallen als het belangrijkste voordeel van milieumanagement. Dit percentage wordt gevolgd door verbeterde relaties met overheden (48 procent), kostenbesparingen (40 procent) en concurrentievoordelen (36 procent).

80 procent van de onderzochte bedrijven is overtuigd van de toegevoegde waarde van een milieumanagementsysteem dat is gebaseerd op de internationale ISO 14001-norm en certificering door derden. Bedrijven beschouwen dit met name als een instrument om aan wettelijke eisen te voldoen (77 procent) en de prestaties te verbeteren (72 procent).

Lees ook
ILVO start onderzoek naar verwerking microbieel eiwit

ILVO start onderzoek naar verwerking microbieel eiwit

Het Vlaamse onderzoeksinstituut ILVO gaat onderzoek doen naar microbiële eiwitten en de invloed van verwerkingstechnieken op die eiwitten. Het instituut doet dat in het kader van het Prometheus project, waarin verschillende Vlaamse instituten en bedrijven samenwerken om tot toepassing te komen van microbieel eiwit in diervoeder en levensmiddelen. Vee...

Wetenschappers: afleiding vermindert smaak van eten

Wetenschappers: afleiding vermindert smaak van eten

Afleiding tijdens het eten zorgt voor een slechtere verwerking van de smaak in de hersenen. Dit hebben onderzoekers van het Donders Instituut van de Radboud Universiteit aangetoond met een studie die is gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition. Eerder onderzoek toonde al aan dat mensen meer eten wanneer ze zijn afgeleid door bijvoorbeeld...

1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

De Universiteit Utrecht, de Technische Universiteit Delft en Wageningen UR gaan onderzoeken wat er moet gebeuren om consumenten te laten overstappen naar plantaardige alternatieven voor vlees- en melkproducten. Daarbij werken ze samen met onder andere Unilever en Danone Nutricia Research.