Steekproef Foodwatch: nog steeds sprake van ‘krimpflatie’

31 augustus 2023 Redactie Food Gustavo Fring via Pexels

Een half jaar geleden riep voedselwaakhond Foodwatch supermarkten en producenten op om te stoppen met krimpflatie: het verkopen van minder product voor meer geld. Uit een recente steekproef blijkt dat dit nog steeds gaande is. Om de koopkracht van consumenten te beschermen, eist Foodwatch dat er wettelijke maatregelen komen. 

“Nu de voedselbranche al een tijd weigert om meer transparant te zijn, wordt het tijd dat de overheid ingrijpt”, zegt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch. “Vele tienduizenden consumenten voelen zich namelijk enorm bedonderd door voedselfabrikanten en supermarkten. Zeker omdat die - ook in voor hen economisch lastige tijden - nog altijd omzetstijgingen en zelfs recordwinsten laten zien.”

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet krimpflatie niet als een wettelijke overtreding, maar fabrikanten kunnen volgens de autoriteit bij gewijzigde hoeveelheid van de verpakking wel duidelijker zijn in hun informatie richting consumenten. Foodwatch eist al vanaf haar eerste steekproeven naar krimpflatie van voedselfabrikanten en supermarkten dat ze op de voorkant van voedselverpakkingen heldere informatie plaatsen over inhoudsveranderingen.

Omzetstijgingen

Lindner: “Het boodschappenwagentje met vijftien nieuw onderzochte voedselproducten is in een half jaar tijd 15% lichter geworden, terwijl er 34% meer voor moet worden afgerekend. Dit is opvallend als je het afzet tegen de omzetstijgingen en hoge winsten die veel voedselfabrikanten en supermarkten realiseren. In het geval van Unilever durven we het zelfs schofterig te noemen. Deze voedselgigant komt bij presentaties van bedrijfscijfers in de media met koppen als ‘Winstexplosie Unilever’ en ‘Unilever profiteert van prijsverhogingen’. Maar het zijn niet alleen prijsverhogingen, Unilever profiteert ook nog eens van krimpflatie.”

Consumentenprijzen blijven stijgen 

In Nederland zijn de consumentenprijzen voor voedingsmiddelen nog altijd aan het stijgen. In de maanden juni, juli en augustus van dit jaar is de voedselinflatie met respectievelijk 13,1%, 11,7% en 10,3% gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS. Bij de producten die Foodwatch in augustus onderzocht, zijn de prijsstijgingen nog hoger, met stijgingen van tussen de 25% en 90% per kilo of liter, zegt de voedselwaakhond.

 

Altijd op de hoogte blijven?