Samen Tegen Voedselverspilling schrijft open brief aan informateur

appels-voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft een open brief gestuurd naar informateur Tjeenk Willink. Hiermee wil de stichting aandacht vragen voor voedselverspilling tijdens de onderhandelingen voor een nieuw regeerakkoord.

"Weloverwogen omgaan met ons voedsel en behoud van grondstoffen heeft geen politieke kleur", meldt de stichting, "maar leidt voor iedereen tot positieve impact, vanuit economisch, sociaal én klimaatperspectief. Daarom roept Samen Tegen Voedselverspilling op tot een kabinetsbreed grondstoffenbeleid, met een systemische en collectieve aanpak voor een verspillingsvrij Nederland. De aanpak van voedselverspilling moet bovendien centraal staan op de klimaat- en circulaire economie-agenda’s."

De stichting vraagt om de onderstaande punten op te nemen in het regeerakkoord.

1. "Er komt een kabinetsbreed efficiënt grondstoffenbeleid, waardoor verlies van grondstoffen, met name in de voedselketen, tot een minimum wordt teruggebracht. Dit draagt bij aan het klimaat, de circulaire economie, vermindert de afhankelijkheid van grondstofvoorziening van buiten de Europese Unie en is goed voor de portemonnee van huishoudens en bedrijven.
  2. Het terugdringen van verliezen in de voedselketen is een belangrijk thema op de klimaatagenda: het verminderen van voedselverspilling is - naast wind- en zonneenergie - de belangrijkste maatregel om de CO2-uitstoot wereldwijd terug te dringen. Het is bovendien de meest haalbare en effectieve stap naar een meer verantwoord en duurzaam voedselsysteem.
  3. Het terugdringen van voedselverspilling en het optimaal hergebruiken van grondstoffen in de voedselketen is een integraal en essentieel onderdeel van het beleid voor een meer circulaire economie, met name voor biomassa en voedsel, en dus ook van het beleid op kringlooplandbouw.
  4. De integrale agenda van Samen Tegen Voedselverspilling vormt dé aanpak van het kabinet voor een verspillingsvrij Nederland. Het fundament staat, maar om SDG 12.3 voor 2030 te behalen, worden middelen beschikbaar gesteld om via deze systemische aanpak te verbreden en versnellen. Daarnaast spant het kabinet zich in voor het veranderen van wetgeving en beleid, zodat het terugdringen van voedselverspilling niet belemmerd wordt."

Lees hier de complete brief.

17% van het consumentenvoedsel wordt verspild

Naar schatting ging in 2019 zo'n 931 miljoen ton, ofwel 17%, van het voedsel dat beschikbaar is voor consumenten de spreekwoordelijke prullenbak in. Dat blijkt uit een rapport van de Verenigde Naties.

Voucher voor bedrijven die voedselverspilling tegengaan

Samen Tegen Voedselverspilling biedt vouchers aan voor bedrijven die aan de slag willen met innovaties voor een circulaire voedselketen. Met de regulering wil de stichting bedrijven stimuleren om voedselverspilling te voorkomen en reststromen optimaal te verwaarden.

Start-up Orbisk wint ton voor vondst tegen voedselverspilling

Orbisk heeft E100.000 gewonnen tijdens de finale van de Postcode Lotteries Green Challenge. De Utrechtse start-up ontwikkelde een voedselafval-monitor om voedselverspilling te verminderen.