Samen Tegen Voedselverspilling schrijft open brief aan informateur

appels-voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft een open brief gestuurd naar informateur Tjeenk Willink. Hiermee wil de stichting aandacht vragen voor voedselverspilling tijdens de onderhandelingen voor een nieuw regeerakkoord.

"Weloverwogen omgaan met ons voedsel en behoud van grondstoffen heeft geen politieke kleur", meldt de stichting, "maar leidt voor iedereen tot positieve impact, vanuit economisch, sociaal én klimaatperspectief. Daarom roept Samen Tegen Voedselverspilling op tot een kabinetsbreed grondstoffenbeleid, met een systemische en collectieve aanpak voor een verspillingsvrij Nederland. De aanpak van voedselverspilling moet bovendien centraal staan op de klimaat- en circulaire economie-agenda’s."

De stichting vraagt om de onderstaande punten op te nemen in het regeerakkoord.

1. "Er komt een kabinetsbreed efficiënt grondstoffenbeleid, waardoor verlies van grondstoffen, met name in de voedselketen, tot een minimum wordt teruggebracht. Dit draagt bij aan het klimaat, de circulaire economie, vermindert de afhankelijkheid van grondstofvoorziening van buiten de Europese Unie en is goed voor de portemonnee van huishoudens en bedrijven.
  2. Het terugdringen van verliezen in de voedselketen is een belangrijk thema op de klimaatagenda: het verminderen van voedselverspilling is - naast wind- en zonneenergie - de belangrijkste maatregel om de CO2-uitstoot wereldwijd terug te dringen. Het is bovendien de meest haalbare en effectieve stap naar een meer verantwoord en duurzaam voedselsysteem.
  3. Het terugdringen van voedselverspilling en het optimaal hergebruiken van grondstoffen in de voedselketen is een integraal en essentieel onderdeel van het beleid voor een meer circulaire economie, met name voor biomassa en voedsel, en dus ook van het beleid op kringlooplandbouw.
  4. De integrale agenda van Samen Tegen Voedselverspilling vormt dé aanpak van het kabinet voor een verspillingsvrij Nederland. Het fundament staat, maar om SDG 12.3 voor 2030 te behalen, worden middelen beschikbaar gesteld om via deze systemische aanpak te verbreden en versnellen. Daarnaast spant het kabinet zich in voor het veranderen van wetgeving en beleid, zodat het terugdringen van voedselverspilling niet belemmerd wordt."

Lees hier de complete brief.

Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

De gewenste actie bij de Tenminste Houdbaar Tot-datum (THT) is een heel andere dan bij Te Gebruiken Tot (TGT). Toch haalt een merendeel van de consumenten ze door elkaar. Daardoor gooien ze vaak producten weg die nog eetbaar zijn. Om het verschil tussen de twee houdbaarheidsdatums te verduidelijken, introduceert Samen Tegen Voedselverspilling twee iconen...

Technasium leerlingen ontwikkelen oplossingen tegen voedselverspilling

Ongeveer 370 derdejaars vwo-leerlingen van vijf Nederlandse Technasia deden mee aan het project 'Stop Voedselverspilling'. Hun opdracht? Een oplossing ontwikkelen voor het weggooien van voedsel. Tijdens de Floriade Expo in Almere werden op 17 mei de winnaars bekend gemaakt.

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.