‘Stop kindermarketing onverantwoorde producten’

K3 paprikahartjes, Mega Mindy Hagelslag: Foodwatch is een actie gestart tegen de kindermarketing van Studio 100. “De populaire figuurtjes op de kleurrijke verpakkingen helpen voedselproducenten hun onverantwoorde producten aan kinderen te slijten”, vindt de consumentenorganisatie.

Foodwatch stelt dat de figuurtjes van Studio 100, zoals K3, Kabouter Plop en Maya de Bij, worden ‘gebruikt om veel geld mee te verdienen’. Ze worden ook ‘verhuurd’ aan voedselproducenten, voor producten als chips, hagelslag en koek.

Scoren 'rood'

Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden afkomstig van Studio 100. Alle producten bleken volgens WHO-criteria 'rood' te scoren op minimaal één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout.

'Bomvol suiker'

“De K3 paprikahartjes van Croky bevatten wel 2,4 gram zout per 100 gram, meer dan de meeste soorten chips”, meldt Foodwatch. “Lotus Bumba cakereepjes 'speciaal voor kinderen' zitten bomvol suiker en vet, ondanks de claim '30% minder suiker'. En Mega Mindy hagelslag is met 71 procent suiker veel te zoet.”

De organisatie vindt dat Studio 100 moet stoppen met het bijdragen aan kindermarketing van onverantwoorde producten en roept consumenten op dit Studio 100 te laten weten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook

Mars waarschuwt op snoepautomaat

Mars gaat komend jaar gezondheidsstickers plakken op snoepautomaten die op middelbare scholen en MBO’s staan. De sticker geeft aan hoeveel calorieën een product bevat. Ook wordt een inschatting gegeven hoeveel minuten je moet fietsen om deze calorieën weer te verbranden. Dat meldt het AD. Volgens Mars-directeur Jack Tabbers passen de Mars-producten (zoals Mars, Snickers, Twix en M&M's) binnen een gezonde levensstijl, als ze met mate worden geconsumeerd. “Transparante informatie helpt jongeren daarbij.” Mars is samen met andere partijen ondertekenaar van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen...

Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016. Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid. Alle 7 genomineerden: Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’. Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent...

Food2Smile komt met gepofte sojachips

Food2Smile heeft het assortiment uitgebreid met popped chips. Deze gepofte chips bevatten, in vergelijking tot gefrituurde chips, tot 50 procent minder verzadigd vet. Ook zijn ze, omdat ze grotendeels uit soja bestaan, een bron van eiwitten. Het bedrijf wilde al langer een hartig product op de markt brengen naast het verantwoorde snoepassortiment. Food2Smile voerde al gepofte chips van het merk Hip Pops, maar laat ze nu met verbeterde receptuur onder eigen label produceren. 25 gram, 100 calorieën Omdat het bedrijf uit de jeugdgezondheidszorg komt, hecht het zeer aan de receptuur en portionering....