Strijd over Unilever is ‘een strijd tussen miljardairs en miljarden mensen’
Na het - resoluut afgeslagen - overnamebod van Kraft Heinz op Unilever heeft topman Paul Polman "enkele praktische compromissen moeten sluiten (...) die ik liever niet had gedaan", zei hij deze week in New York. Polman kwalificeerde de mislukte bieding, zonder overigens Kraft Heinz bij naam te noemen, als "een krachtmeting tussen mensen die denken over miljarden mensen in de wereld, en een paar mensen die denken over een paar miljardairs", aldus het FD.
Polman, pleitbezorger van een langetermijnstrategie die behalve de aandeelhouders ook personeel, klanten, maatschappij en milieu koestert, laakte de financiële markten voor wie de aandeelhouderswaarde centraal staat. In 10 jaar vroegen ze hem nog nooit naar duurzame of sociale aspecten als diversiteit, mensenrechten of klimaatverandering. "Dat snap ik niet. Als een bedrijf niet kan tonen wat zijn positieve bijdrage is, waarom zouden de mensen op deze wereld er dan nog voor zorgen dat het bedrijf blijft bestaan?"
Bron: Foodlog
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier
Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd
BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.
270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten
Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.