Strijd over Unilever is ‘een strijd tussen miljardairs en miljarden mensen’

Unilever

Na het - resoluut afgeslagen - overnamebod van Kraft Heinz op Unilever heeft topman Paul Polman "enkele praktische compromissen moeten sluiten (...) die ik liever niet had gedaan", zei hij deze week in New York. Polman kwalificeerde de mislukte bieding, zonder overigens Kraft Heinz bij naam te noemen, als "een krachtmeting tussen mensen die denken over miljarden mensen in de wereld, en een paar mensen die denken over een paar miljardairs", aldus het FD.

Polman, pleitbezorger van een langetermijnstrategie die behalve de aandeelhouders ook personeel, klanten, maatschappij en milieu koestert, laakte de financiële markten voor wie de aandeelhouderswaarde centraal staat. In 10 jaar vroegen ze hem nog nooit naar duurzame of sociale aspecten als diversiteit, mensenrechten of klimaatverandering. "Dat snap ik niet. Als een bedrijf niet kan tonen wat zijn positieve bijdrage is, waarom zouden de mensen op deze wereld er dan nog voor zorgen dat het bedrijf blijft bestaan?"

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Onlangs vond de vergadering van de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina plaats. De leden namen besluiten over het Melkgeldreglement, duurzaamheid en uitbreiding van het werkgebied. FrieslandCampina stuurde na afloop het onderstaande persbericht.

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een factsheet over drankenkartons gepubliceerd, met informatie over de inzameling, sortering en recycling van deze verpakkingen en welke duurzaamheidsaspecten daarbij een rol spelen. In deze factsheet wordt uitgelegd waarom drankenkartons volgende de KIDV de kwalificatie ‘redelijke recyclebaar’ hebben en wat...

Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit

Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit

Kraft Heinz zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Het bedrijf levert twee Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout, in zakken aan Pieter Pot. Op deze manier worden er per big bag zo’n 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard....