Studenten helpen Heineken met nieuwe uitvindingen

heineken-206147_1920

Morgen, 6 februari, lanceert de Technische Universiteit Delft haar nieuwe initiatief X!Delft. Onder andere Heineken mengt zich in dit zogenoemde ‘ecosysteem’ met als doel om nieuwe innovaties te verkennen en ideeën op te doen.

Een achttal grote bedrijven heeft zich bij het initiatief aangesloten. Bij deze acht zitten zowel bedrijven uit de industrie, zoals Heineken en VolkerWessels, als ook financiële instellingen als Aegon en Rabobank. De meeste bedrijven hebben geen specifiek project voor ogen, maar willen met de behulp van de multidisciplinaire studenten en onderzoekers van de TU Delft nieuwe technologieën verkennen. Zo hopen ze nieuwe businessmodellen en/of producten te ontwikkelen.

Heineken en robotwetenschappers

In tegenstelling tot andere bedrijven heeft de bierbrouwer Heineken wel een aantal wensen. Zo wordt bijvoorbeeld met behulp van robotwetenschappers gekeken naar een nieuwe oplossing voor het vullen en inpakken van bierflesjes. Maar ook kringloopproductie is een onderwerp waar Heineken graag aan wil werken met de studenten uit Delft. Heineken betaalt €150.000 per jaar aan de universiteit voor de samenwerking.

Nouryon

Ook chemiebedrijf Nouryon (voorheen AkzoNobel Chemicals) gaat samenwerken met de TU Delft. De chemische technologie van dit bedrijf is onder andere terug te vinden in voeding, medicijnen, landbouw en verpakkingen. Zo produceren ze bijvoorbeeld JOZO zout en verschillende ingrediënten die gebruikt worden in de industrie.

Samenwerking

X!Delft is niet het eerste initiatief waarbij universiteiten en bedrijven gaan samenwerken. Er zijn namelijk in Eindhoven en Amsterdam al soortgelijke faciliteiten. De TU Delft onderscheid zich van deze bestaande ‘labs’ doordat in het nieuwe initiatief medewerkers van het bedrijf en onderzoekers op één plek samen werken aan fundamenteel onderzoek en toegepaste innovaties. X!Delft slaat zo een brug tussen academici, bedrijven en de maatschappij.

Lees ook
Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Het FoodSwitch-voorstel van Wageningen UR zou zich gaan richten op persoonlijk uitgebalanceerde voeding, de hoogste efficiency bij het gebruik van eiwitten, circulariteit in voedselketens in combinatie met biotechnologie, kunstmatige intelligentie en robotica.

Matchmaking event koppelt tientallen food-bedrijven en start-ups

Matchmaking event koppelt tientallen food-bedrijven en start-ups

Innovatieplatform Brave New Food noemt het eerste Matchmaking Event een succes. Tientallen start-ups gingen virtuaal aan tafel bij gevestigde food-bedrijven voor 130 matchmaking gesprekken en ruim 400 speeddates.

Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.