Studenten helpen Heineken met nieuwe uitvindingen

heineken-206147_1920

Morgen, 6 februari, lanceert de Technische Universiteit Delft haar nieuwe initiatief X!Delft. Onder andere Heineken mengt zich in dit zogenoemde ‘ecosysteem’ met als doel om nieuwe innovaties te verkennen en ideeën op te doen.

Een achttal grote bedrijven heeft zich bij het initiatief aangesloten. Bij deze acht zitten zowel bedrijven uit de industrie, zoals Heineken en VolkerWessels, als ook financiële instellingen als Aegon en Rabobank. De meeste bedrijven hebben geen specifiek project voor ogen, maar willen met de behulp van de multidisciplinaire studenten en onderzoekers van de TU Delft nieuwe technologieën verkennen. Zo hopen ze nieuwe businessmodellen en/of producten te ontwikkelen.

Heineken en robotwetenschappers

In tegenstelling tot andere bedrijven heeft de bierbrouwer Heineken wel een aantal wensen. Zo wordt bijvoorbeeld met behulp van robotwetenschappers gekeken naar een nieuwe oplossing voor het vullen en inpakken van bierflesjes. Maar ook kringloopproductie is een onderwerp waar Heineken graag aan wil werken met de studenten uit Delft. Heineken betaalt €150.000 per jaar aan de universiteit voor de samenwerking.

Nouryon

Ook chemiebedrijf Nouryon (voorheen AkzoNobel Chemicals) gaat samenwerken met de TU Delft. De chemische technologie van dit bedrijf is onder andere terug te vinden in voeding, medicijnen, landbouw en verpakkingen. Zo produceren ze bijvoorbeeld JOZO zout en verschillende ingrediënten die gebruikt worden in de industrie.

Samenwerking

X!Delft is niet het eerste initiatief waarbij universiteiten en bedrijven gaan samenwerken. Er zijn namelijk in Eindhoven en Amsterdam al soortgelijke faciliteiten. De TU Delft onderscheid zich van deze bestaande ‘labs’ doordat in het nieuwe initiatief medewerkers van het bedrijf en onderzoekers op één plek samen werken aan fundamenteel onderzoek en toegepaste innovaties. X!Delft slaat zo een brug tussen academici, bedrijven en de maatschappij.

Lees ook
Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Supermarkten, visserij- en viskwekerijwetgeving en bestaande viskeurmerken besteden te weinig aandacht aan vissenwelzijn. Dat stelt de Dierenbescherming in een persbericht. Eerder nomineerde Wakker Dier keurmerken MSC en ASC al voor de Liegebeest van het jaar-verkiezing. MSC reageert met: "MSC zet zich in voor de strijd tegen overbevissing en voor bescherming...

LCA nadelig voor biologische teelt

LCA nadelig voor biologische teelt

De Life Cycle-analyse (LCA) is inmiddels een beproefde methode om de milieu-impact van producten meetbaar te maken. De methode is in eerste instantie ontwikkeld om de impact van industriële producten te meten, maar wordt ook toegepast op de productie en verwerking  van voedsel en verpakkingen. De manier waarop die analyses de ecologische voetafdruk...

Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie is populair. Het psychologisch aspect ervan heeft zelfs een populaire naam: het IKEA-effect. In 2011 toonde wetenschappelijk onderzoek bij deze retailer aan dat we een product waaraan we zelf een bijdrage hebben geleverd, waardevoller vinden. Er zijn talloze voorbeelden op consumentenniveau. Maar ook eerder in de keten komt cocreatie volop...