‘Suikerproducent is géén cocaïnedealer’

9 februari 2017

Suikerproducenten zijn het zat om met hun product in het verdomhoekje te zitten. Op verjaardagen worden ze scheef aangekeken, alsof ze cocaïne verhandelen. De suikerindustrie wil met voorlichting een genuanceerd beeld schetsen.

“In 1987 at een Nederlander 128 gram suiker per dag en dat was twintig jaar later 6 gram mínder”, stelt de suikerbranche in het AD. “In 1987 kampte 33 procent van het volk met overgewicht en nu is dat al 50 procent. Hoezo word je dik van suiker?”

Diabetes Fonds: 'Meer innoveren'

Het Diabetes Fonds is minder luchtig over suiker. “Eén blikje frisdrank, dat is echt vloeibaar snoepgoed, verhoogt de kans op diabetes met 20 procent”, zegt directeur Hanneke Dessing van het Diabetesfonds. Zij vindt dat de industrie meer moet innoveren.

De suikersector wijst op rapporten die stellen dat diabetes, verhoogd cholesterol, hart- en vaatziekten en leververvetting niet door suiker komt. “Bovendien, wist u dat 1 gram vet 9 kilocalorieën bevat en suiker maar 4?”

“We krijgen de schuld van heel veel”, zegt directeur Albert Markusse van Suiker Unie. “Het gaat altijd over suiker en nooit over andere calorieën.” “We eten al duizenden jaren suiker en nu is het opeens gif”, aldus suikerbietenteler Dirk de Lugt.

'Keuzevrijheid'

Een suikertaks of verplicht minder suiker in de producten ziet de sector dan ook niet zitten. Zij ziet de oplossing vooral in voorlichting. “Als je vindt dat je minder suiker moet eten, moet je dat doen. Keuzevrijheid”, stelt levensmiddelentechnoloog Paul Mesters van Suiker Unie.

Vanwege alle negatieve publiciteit heeft de suikerbranche het Platform Suikers en Voeding. “We willen tegengas geven aan alle verhalen in de media en op blogs. Wij willen een genuanceerd beeld geven”, vertelt Suzanne Rotteveel van het Platform.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?