Supermarkten kiezen voor voedselstoplicht Nutriscore

supermarket-949913_1280

Onverwacht is Nederland is een stap dichterbij een nieuw voedselkeuzelogo gekomen. Brancheorganisatie CBL heeft aan NRC bekend gemaakt dat de supermarkten pleiten voor de invoering van het Franse Nutriscore-systeem.

Directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) pleitte er in een tv-uitzending al voor om snel een beslissing te nemen over een nieuw keuzelogo dat het inmiddels afgeschafte vinkje moet vervangen. Hij wist toen ongetwijfeld al dat het Preventieakkoord van staatssecretaris Blokhuis de beslissing voor een nieuw logo nog even uitstelt: uiterlijk in 2020 moet er een nieuw logo gekozen worden.

Nutriscore

Niet snel genoeg, vinden de supermarkten. Zij nemen het initiatief en kiezen voor de Franse variant van Nutriscore, een onafhankelijk label dat naar de voedingswaarde van het product als geheel kijkt. Onder andere calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit en vezels zijn onderdeel van de afweging. Het label geeft het product een score van groen (A) tot rood (E). Ook in België en Spanje is al voor dit systeem gekozen. Wel moet het systeem volgens het CBL worden aangepast op basis van de Nederlandse Schijf van Vijf.

Dat het CBL nu kiest voor het Nutriscore-systeem is opvallend, want tot voor kort was de branche niet happig op een dergelijk ‘stoplichtlogo’ dat met kleurtjes aangeeft hoe gezond een product is. Anders dan bij het verguisde ‘bewuste keuze’-vinkje, dat een initiatief van de industrie was, moet het Nutriscore-label op alle verpakkingen komen. Ongezonde producten worden dus gestraft met een genadeloze oranje of rode kleur.

Evolved Nutrition Label

Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez ontwikkelden tot voor kort een eigen stoplichtlabel, het Evolved Nutrition Label. Dat label kreeg veel kritiek omdat de score is gebaseerd op de aanbevolen portiegrootte. Daardoor zou je in theorie het label van een ongezond product kunnen beïnvloeden door de aanbevolen portie te verkleinen. Voor de portiegrootte is immers geen algemeen geaccepteerde of EU-brede definitie. Inmiddels hebben de bedrijven de stekker uit het project getrokken.

De Nederlandse keuze?

Wat de overheid niet voor elkaar kreeg, zou de supermarkten nog best eens kunnen lukken. Merkproducenten kunnen koppig het Nutriscore-label van hun verpakkingen blijven weren. Maar als supermarkten het voortouw nemen en hun eigen leveranciers en huismerkfabrikanten verplichten Nutriscore te gebruiken, is de kans groot dat de industrie wel overstag moet gaan.

Update: reactie FNLI

De FNLI, een van de partijen die het Preventieakkoord heeft getekend, zegt niet per definitie tegen het Nutriscore-label te zijn. Wel vindt de brancheorganisatie dat het CBL een te overhaaste keuze maakt. 'We zien dat overhaast kiezen voorbij gaat aan het feit dat een systeem alleen werkt als iedereen erachter staat,' laat de FNLI in een verklaring aan EVMI weten. 'Een belangrijk nadeel van het Franse NutriScore is bijvoorbeeld dat het niet aansluit op de criteria van de Schijf van Vijf. In het Preventieakkoord staat expliciet dat de Schijf van Vijf-criteria moeten worden meegenomen. Het is daarom goed om juist met alle partijen een zorgvuldig proces in te gaan om alle voor- en nadelen van alle opties – inclusief NutriScore - te bekijken.'

Lees ook
Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé heeft de hulp ingeschakeld van een ‘Raad van Kinderen’. Deze Raad geeft Nestlé advies over wat het kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Recent kwam de Raad met adviezen, liet het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen vrijdag weten via een persbericht.

‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

Met die vraag stuurde foodwatch vandaag een persbericht de wereld in. De voedselwaakhond ontdekte dat de voedingsindustrie zelf de vinger had gehad in de kritiek van staatssecretaris Paul Blokhuis op Coca-Cola. De frisdrankfabrikant lanceerde in 2018 zijn eigen ENL-logo op de blikjes fris in de Nederlandse supermarkten. Reden voor een nieuwe petitie...

Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

De Consumentenbond publiceert vandaag een onderzoek naar de werking van Nutri-Score in de praktijk. Van zeventig ontbijtgranen berekende de bond de voedingswaarde door middel van het Nutri-Scoresysteem. Vooral ontbijtgranen voor kinderen blijken slecht te scoren. Op Het Plein in Den Haag staan ze uitgestald: de ontbijtgranen die de Consumentenbond...