Supermarkten moeten kleinere winkeliers helpen handhaven

Winkelstraat_pixabay

Foto: Pixabay

Tijdens de corona-persconferentie van dinsdagavond zei premier Mark Rutte dat "supermarkten meer moeten doen om coronaregels te kunnen naleven." Directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL reageert verbaasd.

“Verwarrend, want wij zijn continu en speciaal in gesprek met het kabinet,” zegt Jansen in De Telegraaf. Afgelopen vrijdag nog kreeg de branche complimenten over de doorgevoerde maatregelen. "En dat herkenden we wel, want we hebben de touwtjes vanaf augustus weer strakker aangehaald. [..] Ik kan heel eerlijk niet bedenken wat supermarkten aan extra maatregelen moeten doen.

De verwarring lijkt zich toe te spitsen op de rest van de detailhandel. Volgens Jansen is onlangs met het kabinet afgesproken dat grotere winkelketens het voortouw nemen bij de handhaving van de coronaregels. Binnen hun eigen winkels kunnen ze niet méér doen dan nu al gebeurt. Maar daarbuiten, zegt Jansen, "moeten we vaker het hoofd om de hoek steken bij collega-winkeliers." Met andere woorden: als grote supermarkt ook eens polshoogte nemen bij de lokale slager of boetiek om te kijken of hoe zij omgaan met de coronaregels.

Vakbond FNV benoemt expliciet waar de supermarkten zich de opmerking van Rutte moeten aantrekken: de veiligheid van het eigen winkelpersoneel. "‘We zien al een hele tijd dat er wel regels zijn, maar dat die niet voldoende worden nageleefd. Er zijn dan bijvoorbeeld te weinig beveiligers of er worden te weinig winkelmedewerkers ingezet of vrijgespeeld die op de regels toezien," zegt Linda Vermeulen in Distrifood.

Foodlog

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
PLUS start met verkoop brood van gisteren

PLUS start met verkoop brood van gisteren

Om voedselverspilling tegen te gaan start PLUS met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent en is tot 11.00 uur te koop, herkenbaar door stickers en speciale borden bij de broodafdeling.

Consument blijft kiezen voor huismerk

Consument blijft kiezen voor huismerk

Nederlandse consumenten blijven trouw kiezen voor boodschappen van huismerken, omdat ze de kwaliteit en smaak minstens zo goed vinden en tegelijkertijd veel geld besparen. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor, een initiatief van onderzoeksbureau MSI Consultants.

Rozijnen in Nederlandse supermarkten vervuild met pesticiden

Rozijnen in Nederlandse supermarkten vervuild met pesticiden

Uit nieuw onderzoek van voedselwaakhond Foodwatch is gebleken dat rozijnen nog zwaarder besmet zijn met pesticiden dan eerdere jaren. Er zijn zelfs sporen van illegale middelen gevonden.