TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie. 

TAPP Coalitie, voluit True Animal Protein Price Coalition, is een organisatie die zich inzet voor het betalen van de 'echte' prijs van voedsel, inclusief kosten voor milieu, gezondheid en dierenwelzijn. De organisatie liet door CE Delft doorberekenen wat dit betekent voor de prijs. "De vleesprijzen aan de kassa stijgen langzaam totdat in 2030 voor een ons kip 20 cent, varken 45 cent en voor rund 57 cent meer betaald wordt in de winkel. Deze meerprijs hangt af van de reële maatschappelijke kosten van het geproduceerde vlees; kosten door bijvoorbeeld stikstofproblemen of broeikasgassen", aldus de organisatie.

De organisatie stelt voor dat de opbrengsten van de eerlijkere vleesprijzen moeten worden beheerd in het nieuwe Fonds Eerlijke Voedselprijzen. Dit moet een transparant fonds worden wat onder controle staat van alle Nederlanders via de TAPP Coalitie.Het geld zou moeten gaan naar goedkopere groenteprijzen en een beter financieel perspectief voor de boeren. 

Op 4 november presenteerde TAPP Coalitie de uitkomsten van hun onderzoek in het perscentrum Nieuwspoort aan politiek, maatschappelijke organisaties, pers en wetenschap. Dit onderzoek werd uitgevoerd door DVJ Insights door middel van een enquête onder 1.000 Nederlanders in opdracht van de TAPP Coalitie.

Lees ook
Flexitariër eet nog steeds vlees

Flexitariër eet nog steeds vlees

De afgelopen 10 jaar groeide het aantal flexitariërs in Nederland. Van 14 procent in 2011 naar 43 procent in 2019. De vleesconsumptie laat een ander beeld zien. Nederlanders gingen 2 kilo minder vlees eten.

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

De koel- en vrieshuizen in Nederland liggen nog altijd vol met vooral frites en vlees. Dat signaleert de Rabobank. De bank verwacht niet dat dit snel zal afnemen.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.