The Green House wint ABN AMRO Circular Food Award 2018

EVMI_The Green House_ABN CIrcular Food Award

Albron won tijdens het FSIN Zomercongres op 27 juni de Circular Food Award 2018 voor The Green House in Utrecht. Dit circulair en duurzaam gebouwde horecabedrijf is een initiatief van Ballast Nedam, Strukton en Albron. The Circular Food Award is een initiatief van ABN AMRO. Met deze prijs wil de bank inspirerende concepten, die de totstandkoming van de circulaire economie versnellen, stimuleren.

Circular Food Award 2018

In totaal waren er 24 inzendingen voor de prijs. De vakjury nomineerde drie organisaties: Gro Mushrooms, Protix met het Oerei en Albron met The Green House. Deze concepten werden beoordeeld op schaalbaarheid, inspiratie en de mate waarin de circulaire economie in het DNA van de onderneming zit. De jury koos unaniem voor Albron en roemde The Green House vanwege de wijze waarop dit concept verduurzaming voor een breed publiek tastbaar maakt.

De vakjury bestond uit: Jantine Heemskerk (commercieel directeur Heemskerk Fresh & Easy), Jan Willem Grievink (directeur FoodService Instituut Nederland), Toine Timmermans (programmamanager duurzame voedselketens Wageningen Universiteit) en Alex van Kuilenburg (business unit manager food Milgro bv).

The Green House

The Green House is een volledig circulair paviljoen met horeca- en vergaderfuncties in het stationsgebied van Utrecht. In de open keuken van The Green House draait alles om het terugdringen van afval en van het energie- en watergebruik. Het eten wordt bereid op basis van de de filosofie van Dutch Cuisine: altijd in het seizoen, zonder kunstmatige toevoegingen, minder vlees en vis en zo weinig mogelijk afval.

Ook biedt The Green House onderdak aan een Urban Farm en Rain Garden, waar 40 gewassen groeien en elke dag vers geoogst kan worden. Gasten kunnen voor een maaltijd kiezen op basis van de CO2-footprint van het gerecht en de mate waarin het bijdraagt aan vitaliteit. Circulariteit beperkt zich in The Green House niet tot materialen en grondstoffen. Zo is 1 op de 5 arbeidsplaatsen gereserveerd voor medewerkers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

“We zijn ontzettend trots dat we tot winnaar zijn uitgeroepen van de Circular Food Award. Circulariteit gaat voor ons vooral over ‘doen’: over vallen en opstaan, leren en bijsturen en over nieuwe manieren van samenwerken. Als je echt circulair wilt werken, dan moet dat met elkaar, door de hele keten. Bovenal moet circulariteit voor gasten ook leuk en lekker zijn. In het Green House komt dit allemaal op een mooie manier samen.”, zegt Robert Visser, directeur Horeca & Hospitality van Albron.

Lees ook
Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederlanders, en dan met name volwassenen tussen 18 en 40 jaar, eten steeds vaker kant-en-klaar of thuisbezorgde maaltijden. Mensen ervaren tijdnood, hebben vaker geen zin om te koken, maar vinden gezond en lekker eten wel belangrijk.

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Circular Food Center werkt aan circulaire dierlijke eiwitketen

Circular Food Center werkt aan circulaire dierlijke eiwitketen

Het Circular Food Center werkt aan een circulaire dierlijke eiwitketen. In deze keten worden op grote schaal reststromen verwerkt tot diervoer. Varkens en kippen kunnen deze voedselresten weer omzetten in een dierlijk eiwitproduct voor humane consumptie: de kringloopkarbonade of het verspillingsvrije ei.