TLR ondersteunt Nederland met COVID-19 testcapaciteit

Het Rotterdamse laboratorium TLR gaat ondersteuning geven aan het vergroten van de COVID-19 test capaciteit in de regio Zeeland. TLR is door het Landelijk Coördinatieteam Diagnostische Keten (LCDK) gevraagd of zij een deel van haar testcapaciteit in wil zetten voor COVID-19 analyses. Het Rotterdamse laboratorium is gewend om snel te schakelen en capaciteit op te schalen. Zo heeft zij in 2017 ook de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit NVWA ondersteund in de Fipronil affaire.

Bij deze crisis moest ook plots veel getest worden. Het laboratorium van TLR heeft een BSL2+ status en jarenlange ervaring met virusanalyses in levensmiddelen van o.a. het Norovirus en Hepatitis A. Deze analyses worden onder accreditatie (L059) uitgevoerd. Onlangs werd het testportfolio van het laboratorium uitgebreid met de COVID-19 virus oppervlakte analyse. Nu zal TLR de capaciteit van COVID-19 verder uitbreiden om overheid te ondersteunen in het testen van humane swabs. TLR heeft de door het RIVM vereiste kwaliteitsanalyses uitgevoerd en toestemming gekregen om zelfstandig de COVID-19 diagnostiek uit te voeren.

Thema's
Lees ook
Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

Ruim 80% toename in webwinkels voedingssector sinds coronacrisis

Ruim 80% toename in webwinkels voedingssector sinds coronacrisis

Het aantal webwinkels in de voedingssector is sinds 2020 toegenomen met ruim 80%, meldt het CBS. Er zijn in de voedingssector 7425 bedrijven met een webwinkel actief. In 2020 waren dat er 4050.

Biermarkt niet terug op niveau pre-corona

Biermarkt niet terug op niveau pre-corona

De biermarkt is nog niet terug op het oude niveau. Hoewel de bierkoop in 2021 met 2,6 procent steeg ten opzichte van 2020, liggen de verkopen nog altijd 10,3 procent lager dan in 2019. Dat meldt Nederlandse Brouwers op de website.