Tony’s Chocolonely dit jaar zwaar verliesgevend

tony's-chocolonely-janet-kooren

Tony’s Chocolonely is dit jaar fors in de rode cijfers gezakt. Dat heeft topman Henk Jan Beltman tegen RTL Z gezegd. Officiële cijfers zijn er nog niet; de jaarcijfers worden in november verwacht.

Tony’s Chocolonely is inmiddels het grootste chocolademerk van Nederland. Vorig jaar had de populaire chocolademaker een omzet van €55 miljoen, en volgens Beltman is die dit jaar wel flink gegroeid naar zo’n €70 miljoen. Dat het bedrijf toch verlies lijdt, komt volgens Beltman door forse investeringen die zijn gemaakt voor de uitbreiding naar het buitenland.

Buitenland

De verkoop in het buitenland was vorig jaar nog klein, goed voor slechts 12 procent van de omzet. Toen al werd groei verwacht in met name Amerika en Engeland, en ook in Scandinavië, België en Duitsland. Sinds vorig jaar worden buitenlandse verkoopteams ingezet om die markten beter te benutten.

Chocoladefabriek

In voorgaande jaren wist Tony’s Chocolonely steeds goede winsten te behalen. Het is de vraag of de verwachte verliezen gevolgen zullen hebben voor de ambitieuze plannen voor een Willy Wonka-achtige chocoladefabriek en pretpark die het bedrijf in Zaandam wil bouwen. Dat project zou de chocoladefabrikant tenminste €100 miljoen kosten.

Bron: RTL Z

Lees ook
Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.

Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

Met de Sweet Solution-campagne roept Tony's Chocolonely andere chocolademerken op om zich ook in te zetten voor slaafvrije chocolade. Het Nederlandse bedrijf startte een petitie en verkoopt tijdelijk repen die qua vormgeving lijken op de verpakkingen van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en KitKat.

'Een bedrijfscultuur kun je niet van bovenaf bepalen'

'Een bedrijfscultuur kun je niet van bovenaf bepalen'

Tony’s Chocolonely heeft dit jaar een tweede plaats veroverd in de strijd om de titel ‘beste werkplek van Nederland’. Wat heb je nodig om zo’n werkplek te worden? ‘Alle medewerkers leven de kernwaarden van Tony’s.’ Kernwaarden van Tony’s Chocolonely zijn ondernemend, kritisch, eigenzinnig en om blij van...