Tony’s Chocolonely dit jaar zwaar verliesgevend

tony's-chocolonely-janet-kooren

Tony’s Chocolonely is dit jaar fors in de rode cijfers gezakt. Dat heeft topman Henk Jan Beltman tegen RTL Z gezegd. Officiële cijfers zijn er nog niet; de jaarcijfers worden in november verwacht.

Tony’s Chocolonely is inmiddels het grootste chocolademerk van Nederland. Vorig jaar had de populaire chocolademaker een omzet van €55 miljoen, en volgens Beltman is die dit jaar wel flink gegroeid naar zo’n €70 miljoen. Dat het bedrijf toch verlies lijdt, komt volgens Beltman door forse investeringen die zijn gemaakt voor de uitbreiding naar het buitenland.

Buitenland

De verkoop in het buitenland was vorig jaar nog klein, goed voor slechts 12 procent van de omzet. Toen al werd groei verwacht in met name Amerika en Engeland, en ook in Scandinavië, België en Duitsland. Sinds vorig jaar worden buitenlandse verkoopteams ingezet om die markten beter te benutten.

Chocoladefabriek

In voorgaande jaren wist Tony’s Chocolonely steeds goede winsten te behalen. Het is de vraag of de verwachte verliezen gevolgen zullen hebben voor de ambitieuze plannen voor een Willy Wonka-achtige chocoladefabriek en pretpark die het bedrijf in Zaandam wil bouwen. Dat project zou de chocoladefabrikant tenminste €100 miljoen kosten.

Bron: RTL Z

Lees ook
Proceslijn in de winkel bij Tony's Chocolonely

Proceslijn in de winkel bij Tony's Chocolonely

‘Waarom zouden mensen naar onze winkel komen? Albert Heijn verkoopt ons product immers ook,’ vroegen ze zich af bij Tony’s Chocolonely. Hun antwoord: een minifabriek waar klanten hun gepersonaliseerde reep van de proceslijn af zien rollen. Waar ze die bijzondere winkelfabriek wilden gaan maken? Waarom niet gewoon een monumentaal pand,...

'Een bedrijfscultuur kun je niet van bovenaf bepalen'

'Een bedrijfscultuur kun je niet van bovenaf bepalen'

Tony’s Chocolonely heeft dit jaar een tweede plaats veroverd in de strijd om de titel ‘beste werkplek van Nederland’. Wat heb je nodig om zo’n werkplek te worden? ‘Alle medewerkers leven de kernwaarden van Tony’s.’ Kernwaarden van Tony’s Chocolonely zijn ondernemend, kritisch, eigenzinnig en om blij van...

Tony Chocolonely op duurzame diesel naar VS verscheept

Tony Chocolonely op duurzame diesel naar VS verscheept

Als idealistisch merk kun je niet op je lauweren rusten. Daarom laat Tony’s Chocolonely zijn chocola vanaf 2018 CO2-neutraal naar de VS verschepen via the Good Shipping Program (GSP), meldt Duurzaam Bedijfsleven. GSP is een Nederlands initiatief dat internationaal werkende bedrijven de mogelijkheid wil geven om hun vracht te laten vervoeren met schone...