Unilever belooft meer inclusie en toekomstbestendigheid

unilever

Unilever doet diverse toezeggingen ter bevordering van inclusiviteit, een betere toekomstvoorbereiding en een verhoging van de levensstandaard in de waardeketen van het bedrijf.

Investeringen

Binnen een periode van 5 tot 10 jaar investeert Unilever vastgestelde bedragen in: leveranciers die beheerd worden door mensen uit ondervertegenwoordigde groepen (€ 2 miljard); advertenties met en gemaakt door mensen uit verschillende groepen; omscholing en bijscholing van medewerkers zodat zij over een toekomstbestendige set vaardigheden beschikken; het leren van essentiële vaardigheden aan jonge mensen ter voorbereiding op een baan (€ 10 miljoen); en de groei van kleine en middelgrote ondernemingen door toegang te bieden tot vaardigheden, financiering en technologie (€ 5 miljoen). Unilever zegt tot slot nog eens 10 jaar de tijd te nemen om iedereen die rechtstreeks goederen en diensten aan de multinational levert te voorzien van een leefbaar loon of inkomen.

Inclusie

Unilever heeft wereldwijd een gelijk vrouw-man percentage in managementfuncties, maar zegt zich nu ook in te gaan zetten voor mensen met een handicap, mensen uit de LGBTQI+ gemeenschap en culturele minderheidsgroepen. Over quota wordt in het persbericht niet gesproken. Wel is Unilever in Nederland partner van de Dutch Marketing Diversity Foundation, die zich in de marketing (voor en achter de schermen) inzet voor gelijkheid, diversiteit, inclusie en antiracisme. Ook voert het bedrijf interchangable holidays in, zodat medewerkers kunnen kiezen op welke feestdagen ze vrij nemen. Ook belooft Unilever transgender medewerkers te ondersteunen in hun transitieperiode met behulp van een gender transition policy, die onder andere extra verlofopties biedt en trainingen voor het werkteam. Tot slot kon het bedrijf vanwege de samenwerking met Refugee Talent Hub aan vijftien vluchtelingen een stage bieden en gingen er twee nieuwe collega's aan de slag dankzij het partnership met Emma@work, een organisatie die jongeren met een fysieke beperking ondersteunt. Hoe deze aantallen zich verhouden tot de totale cijfers van het enorme bedrijf, wordt in het persbericht niet genoemd.

Lees ook
Unilever: stabiele cijfers ondanks corona

Unilever: stabiele cijfers ondanks corona

De wereldwijde omzet van Unilever was in 2020 € 50,7 miljard euro. Dat is 2,4% minder dan in 2019, maar onderaan de streep boekte het bedrijf juist 0,8% meer winst: € 6,1 miljard in totaal.

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Enrico-Glasbest neemt per 4 januari een deel van Bertolli over van Unilever. Het gaat daarbij, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, om de Europese activiteiten op het gebied van pastasauzen, pesto en mayonaise.

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.