Unilever dreigt Google en andere nieuwe media met advertentieboycot

unilever-hoofdkantoor-brug315

Unilever dreigt met het stoppen van adverteren op grote digitale platforms als Facebook en YouTube (Google). De multinational wil dat zijn klanten meer gereguleerd nieuws te zien krijgen.

Door Annika de Jong - Foodlog

Dat bericht de Belgische zakenkrant De Tijd. Het wasmiddelen- en voedingsbedrijf vindt dat de techreuzen kinderen te weinig beschermen, en teveel boodschappen toelaten die aanzetten tot haat en verdeeldheid aanwakkeren. Dat stelt marketing-directeur van Unilever Keith Weed vandaag op het jaarlijkse IAB Annual Leadership Meeting, een belangrijke digitale marketing conferentiein Californië.

Hiermee reageert het Brits-Nederlandse bedrijf op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. "Als een van de grootste adverteerders in de wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien. We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie", aldus Weed. Volgens Weed moeten de techreuzen stoppen met slaapwandelen en actie ondernemen.

Met een marketingbudget van €7,7 miljard is Unilever de op een na grootste adverteerder ter wereld, na Procter & Gamble. Van dit budget besteedt het bedrijf ongeveer een kwart aan online advertenties. Vorig jaar zette het concern al stevig het mes in zijn marketing-uitgaven. Ook concurrent Procter & Gamble schroefde vorig jaar het online marketingbudget met $100 miljoen in een kwartaal terug. Dat deed het bedrijf omdat een groot deel van de advertenties op internet niet effectief waren of gebaseerd op valse bezoekcijfers.

Facebook en Google hebben nog niet gereageerd op het bericht.

Lees ook
Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Upfield wil onderzoekscentrum bouwen op Wageningen campus

Upfield wil onderzoekscentrum bouwen op Wageningen campus

Voedingsmiddelenconcern Upfield heeft plannen aangekondigd voor een eigen onderzoekscentrum op de campus van de Wageningen Universiteit. Het bedrijf geeft aan 50 miljoen euro te steken in de bouw van het Upfield Food Science Center. Ook wil Upfield een nieuw hoofdkantoor betrekken in Amsterdam. Upfield ontstond in 2018 door de verkoop van de margarinetak...

Unilever wordt volledig Brits

Unilever wordt volledig Brits

Het hoge woord is eruit: Unilever heeft vandaag aangekondigd dat het bedrijf zijn duale structuur opgeeft en een volledig Brits bedrijf wordt. Het kantoor in Londen wordt het hoofdkantoor van Unilever, al zal het kantoor in Rotterdam niet sluiten. Dat wordt het hoofdkantoor van de divisie Foods & Refreshments. Unilever bestaat op dit moment uit...