Unilever en Solidaridad samen in verduurzaming ketens

Unilever en Solidaridad zijn een strategische samenwerking gestart, om landbouwgrondstoffen als cacao, suikerriet, palmolie, groente, fruit, soja en zuivel duurzaam in te kopen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië.

Zo willen ze het welzijn en de productie verbeteren van 1 miljoen boeren en medewerkers, die toeleverancier zijn in de supply chains van Unilever.

Positie vrouwen

Het gaat er vooral om de positie van vrouwen te versterken, landbouw en werkomstandigheden te verbeteren, jonge landbouwondernemers te ondersteunen en duurzaam landgebruik te bevorderen.

Onderdeel van de samenwerking is een gedeelde verantwoordelijkheid voor het aantrekken van ‘een mix van publieke en private fondsen’, krediet en investeringen en het financieren van lokale initiatieven. Ook zullen de beide partijen drie voltijds werknemers leveren voor het gezamenlijke activiteitenprogramma.

Partner to Win Supplier

De overeenkomst is ondertekend tijdens het jaarlijkse ‘Partner to Win Supplier Summit’, dat Unilever voor leveranciers in Londen hield.

Het plan bouwt voort op de al jarenlang bestaande samenwerking van de 2 organisaties om duurzame ketens te ontwikkelen. “Op dit moment bereiken we daarmee 150.000 boeren en medewerkers in India, Mexico en Colombia.”

Lees ook:

Unilever onderzoekt pesticidevrije theeteelt (4 augustus 2014)

Unilever start onderzoeksprogramma naar thee (26 mei 2014)

Unilever: ‘Duurzaamheid levert besparingen op’ (29 april 2014)

Unilever wint Duurzame Palmolie Award (14 juni 2013)

Lees ook
ING: Hoge inflatie kan verduurzaming in toeleverketens hinderen

ING: Hoge inflatie kan verduurzaming in toeleverketens hinderen

Voedingsbedrijven moeten de komende jaren vanwege wetgeving meer doen om arbeidsomstandigheden in internationale toeleverketens te verbeteren en milieuschade te beperken. Tegelijkertijd is er vanuit afnemers veel druk om prijzen laag te houden en zo de inflatie voor consumenten te beperken. Op de korte termijn zorgt dit voor een spagaat en kan dit investeringen...

Vijf jaar Smart Food Alliance

Vijf jaar Smart Food Alliance

Al vijf jaar zet de Smart Food Alliance zich in voor het ontwikkelen van duurzame, gezonde en eerlijke voedselketens door betere samenwerking en meer innovatie. Dit jubileum werd gevierd in aanwezigheid van Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Duurzaamheid staat bij veel bedrijven op de agenda, maar er is nog een lange weg te gaan. Dat zegt Cees Elemans van ING tijdens zijn presentatie ‘Verankering van duurzaamheid in uw businessmodel’ op Food Technology 2022.