Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

raketje-pixabay

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels.

De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie en marketing in verschillende media (reclame) als marketing op verpakkingen, in winkels en op evenementen. Bij traditionele reclame zal het bedrijf een minimumleeftijd van 12 jaar hanteren. Op social media is dat 13 jaar. Bovendien zullen in reclames geen tekenfilmfiguren of kinderen jonger dan 12 meer te zien zijn, en zal Unilever geen influencers en beroemdheden inhuren die zich voornamelijk richten op kinderen.

point of sale

Bij kindermarketing in winkels en op verpakkingen maakt Unilever het onderscheid tussen ongezonde producten en producten die ‘verantwoordelijk geproduceerd zijn voor kinderen’. Voor deze laatste categorie stelt het bedrijf gezondheidseisen. Zo mogen de kinderijsjes van Unilever niet meer dan 12 gram suiker 110 calorieën bevatten.

Vooral bij de ongezondste producten beperkt Unilever de kindermarketing in de winkels. Zo zal bij dit soort producten geen tekenfilmfiguren worden gebruikt of speelgoed worden weggegeven. In de ‘verantwoordelijke’ kindercategorie gebruikt Unilever dit soort marketingtactieken nog wel, ook bij zoetigheden als ijsjes. Unilever zegt zich in geen enkele marketinguiting te willen richten op kinderen jonger dan 6 jaar.

De nieuwe principes zullen eind dit jaar in alle categorieën worden geïmplementeerd. Het bedrijf begint met het aanpassen van de marketing rondom diens ijsjes.

Lees ook
"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in strijd tegen het coronavirus. “Het is eigenlijk heel simpel: het gaat om mensen, eten en zeep”, zegt Hanneke Faber van Unilever op BNR.Unilever doneert voor zo’n €100 miljoen aan producten als zeep, schoonmaakmiddelen en houdbare etenswaren. De helft hiervan gaat naar het Covid...