Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

raketje-pixabay

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels.

De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie en marketing in verschillende media (reclame) als marketing op verpakkingen, in winkels en op evenementen. Bij traditionele reclame zal het bedrijf een minimumleeftijd van 12 jaar hanteren. Op social media is dat 13 jaar. Bovendien zullen in reclames geen tekenfilmfiguren of kinderen jonger dan 12 meer te zien zijn, en zal Unilever geen influencers en beroemdheden inhuren die zich voornamelijk richten op kinderen.

point of sale

Bij kindermarketing in winkels en op verpakkingen maakt Unilever het onderscheid tussen ongezonde producten en producten die ‘verantwoordelijk geproduceerd zijn voor kinderen’. Voor deze laatste categorie stelt het bedrijf gezondheidseisen. Zo mogen de kinderijsjes van Unilever niet meer dan 12 gram suiker 110 calorieën bevatten.

Vooral bij de ongezondste producten beperkt Unilever de kindermarketing in de winkels. Zo zal bij dit soort producten geen tekenfilmfiguren worden gebruikt of speelgoed worden weggegeven. In de ‘verantwoordelijke’ kindercategorie gebruikt Unilever dit soort marketingtactieken nog wel, ook bij zoetigheden als ijsjes. Unilever zegt zich in geen enkele marketinguiting te willen richten op kinderen jonger dan 6 jaar.

De nieuwe principes zullen eind dit jaar in alle categorieën worden geïmplementeerd. Het bedrijf begint met het aanpassen van de marketing rondom diens ijsjes.

Lees ook
Ben & Jerry’s boycot ijsverkoop in bezette Palestijnse gebieden

Ben & Jerry’s boycot ijsverkoop in bezette Palestijnse gebieden

IJsproducent Ben & Jerry’s (B&J) maakt in een statement bekend dat het tegen B&J’s normen en waarden ingaat om ijs te verkopen in bezette Palestijnse gebieden. Eind 2022 eindigt het bedrijf daarom de licentieovereenkomst met een lokale Israëlische partner die ijs maakt voor de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem.

Unilever Brazilië ontvangt miljardenclaim wegens belastingontwijking

Unilever Brazilië ontvangt miljardenclaim wegens belastingontwijking

Ruim €2 miljard; dat eist de Braziliaanse fiscus van Unilever, omdat het levensmiddelenconcern heeft geprobeerd belastingen te ontwijken.

Samenwerking Unilever en Enough

Samenwerking Unilever en Enough

Unilever en De Vegetarische Slager gaan samenwerken met foodtechbedrijf ENOUGH (voormalig 3F BIO). Gezamelijk willen de bedrijven nieuwe plantaardige vleesproducten ontwikkelen en produceren.