Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

thee-pixabay

Unilever gaat zijn wereldwijde theeactiviteiten opnieuw evalueren. Dat zei CEO Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf. Hoewel Unilever in november nog ontkende dat de verkoop van de theedivisie overwogen werd, is de toekomst van onder meer de merken Lipton en PG Tips nu onzeker. Volgens de eigen berichtgeving liggen “alle opties” voor de bedrijfstak open.

Voordat Unilever in 2017 zijn historische margarinedivisie afstootte, ervoer die bedrijfstak een langzame, jarenlange omzetdaling. Nu dreigt de multinational opnieuw te krimpen op het gebied van food. De theeactiviteiten van Unilever zijn nog steeds goed voor zo’n €3 miljard, maar die omzet daalt al jaren. Vooral de verkoop van zwarte thee staat onder druk, en die theesoort maakt het grootste deel uit van Unilevers portfolio. Niet alleen daalt de omzet in westerse landen, ook in groeimarkten als India en Afrika stagneert de verkoop. De vertragende theeverkoop wordt genoemd als een voorname oorzaak van de tegenvallende algemene omzetgroei van het bedrijf in 2019, die met 2,9% lager uitkwam dan aanvankelijk werd verwacht.

Thee bij Unilever

Unilever werd actief in thee door in 1971 het Schotse merk Lipton over te nemen. In 1984 werd het concern de grootste theeproducent ter wereld door het historische Britse bedrijf Brooke Bond over te nemen. 

Unilever heeft geprobeerd het tij van de krimpende omzet te keren door in te zetten op andere theesmaken, zoals groene thee en kruidenthee. Zo werd in 2017 het hippe theemerk Pukka Herbs overgenomen. Ook poogde Unilever te besparen op de kosten door de productie te centraliseren. Dat bleek niet genoeg te zijn. Unilever zegt halverwege het jaar meer te weten over de toekomst van de bedrijfstak.

Lees ook
De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

Vanaf deze week verkoopt Burger King in heel Europa de Rebel Whopper, geleverd door De Vegetarische Slager (sinds 2018 eigendom van Unilever). De Nederlandse vleesvervangersproducent neemt hier de plaats in van het Amerikaanse Impossible Foods, wiens burger in Europa nog niet is goedgekeurd.

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een doos ontwikkeld voor Solero-ijsjes die individuele plastic wrappers overbodig maakt. Deze nieuwe verpakking bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt...

Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

Begin dit jaar tekende Unilever al het (volgens sommigen te ambitieuze) Nederlandse Plastic Pact. Nu belooft het bedrijf daar nog een schepje bovenop te doen door tegen 2025 de hoeveelheid virgin plastic in verpakkingen te halveren en in datzelfde jaar meer plastic in te zamelen en te verwerken dan het bedrijf op de markt brengt. Ook zegt Unilever een...