Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

thee-pixabay

Unilever gaat zijn wereldwijde theeactiviteiten opnieuw evalueren. Dat zei CEO Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf. Hoewel Unilever in november nog ontkende dat de verkoop van de theedivisie overwogen werd, is de toekomst van onder meer de merken Lipton en PG Tips nu onzeker. Volgens de eigen berichtgeving liggen “alle opties” voor de bedrijfstak open.

Voordat Unilever in 2017 zijn historische margarinedivisie afstootte, ervoer die bedrijfstak een langzame, jarenlange omzetdaling. Nu dreigt de multinational opnieuw te krimpen op het gebied van food. De theeactiviteiten van Unilever zijn nog steeds goed voor zo’n €3 miljard, maar die omzet daalt al jaren. Vooral de verkoop van zwarte thee staat onder druk, en die theesoort maakt het grootste deel uit van Unilevers portfolio. Niet alleen daalt de omzet in westerse landen, ook in groeimarkten als India en Afrika stagneert de verkoop. De vertragende theeverkoop wordt genoemd als een voorname oorzaak van de tegenvallende algemene omzetgroei van het bedrijf in 2019, die met 2,9% lager uitkwam dan aanvankelijk werd verwacht.

Thee bij Unilever

Unilever werd actief in thee door in 1971 het Schotse merk Lipton over te nemen. In 1984 werd het concern de grootste theeproducent ter wereld door het historische Britse bedrijf Brooke Bond over te nemen. 

Unilever heeft geprobeerd het tij van de krimpende omzet te keren door in te zetten op andere theesmaken, zoals groene thee en kruidenthee. Zo werd in 2017 het hippe theemerk Pukka Herbs overgenomen. Ook poogde Unilever te besparen op de kosten door de productie te centraliseren. Dat bleek niet genoeg te zijn. Unilever zegt halverwege het jaar meer te weten over de toekomst van de bedrijfstak.

Lees ook
"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in strijd tegen het coronavirus. “Het is eigenlijk heel simpel: het gaat om mensen, eten en zeep”, zegt Hanneke Faber van Unilever op BNR.Unilever doneert voor zo’n €100 miljoen aan producten als zeep, schoonmaakmiddelen en houdbare etenswaren. De helft hiervan gaat naar het Covid...