Unilever: ‘Mayo zonder ei is geen mayo’

Unilever is in de VS een rechtszaak gestart tegen een Amerikaans bedrijf dat vegetarische mayonaise op de markt brengt. Het concern zegt dat Just Mayo geen mayo mag heten omdat er geen ei in zit.

Volgens Unilever worden consumenten misleid omdat in het logo op de potten van Just Mayo een ei is verwerkt.

Verder vindt het concern dat het product niet voldoet aan de eisen van de Amerikaanse voedselautoriteiten. Dit omdat mayonaise uit olie, eigeel en azijn of citroenzuur moet bestaan.

De fabrikant van Just Mayo (food start-up Hampton Creek uit San-Francisco) brengt via technologie voedingsmiddelen op plantaardige basis op de markt. Het bedrijf, dat sinds 2011 bestaat, heeft Bill Gates als een van de investeerders. Dat meldt onder meer de NOS.

Geleden schade

Unilever, dat in Amerika de mayonaisemerken Hellmann’s en Best Foods voert, stelt schade te lijden door Just Mayo. Het concern eist voor de rechter dan ook schadevergoeding van 3 keer de winst van de start-up.

Ook wil Unilever dat het logo en de advertenties van Just Mayo worden aangepast. Hampton Creek zegt sinds de actie van Unilever nog nooit zoveel mayonaise verkocht te hebben.

Op social media kan de actie van Unilever op weinig steun rekenen. Het steekt critici vooral dat een multinational die zich zelf duurzaam afficheert, andere duurzaam geproduceerde voeding dwarsboomt.

Aan de andere kant kreeg Hampton Creek naar eigen zeggen wel veel bijval. Zo kwamen er in 24 uur tijd al 18.000 steunbetuigingen binnen.

Hellmann's óók geen mayo

Hellmann’s van Unilever is sinds dit jaar ook in Nederland te koop. Ironisch genoeg mag het in Nederland geen mayonaise genoemd worden. Dit omdat het minder olie bevat dan de in de Warenwet voorgeschreven minimale hoeveelheid van 70 procent die nodig is om het mayonaise te mogen noemen.

Lees ook:

Heks’nkaas daagt Witte Wieven om smaak

Nutella-fabrikant naar rechter om Nugtella (26 augustus 2013)

Ben & Jerry’s naar rechter om pornoplagiaat (7 september 2012)

Meer over
Lees ook
Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...