Unilever: ‘Mayo zonder ei is geen mayo’

Unilever is in de VS een rechtszaak gestart tegen een Amerikaans bedrijf dat vegetarische mayonaise op de markt brengt. Het concern zegt dat Just Mayo geen mayo mag heten omdat er geen ei in zit.

Volgens Unilever worden consumenten misleid omdat in het logo op de potten van Just Mayo een ei is verwerkt.

Verder vindt het concern dat het product niet voldoet aan de eisen van de Amerikaanse voedselautoriteiten. Dit omdat mayonaise uit olie, eigeel en azijn of citroenzuur moet bestaan.

De fabrikant van Just Mayo (food start-up Hampton Creek uit San-Francisco) brengt via technologie voedingsmiddelen op plantaardige basis op de markt. Het bedrijf, dat sinds 2011 bestaat, heeft Bill Gates als een van de investeerders. Dat meldt onder meer de NOS.

Geleden schade

Unilever, dat in Amerika de mayonaisemerken Hellmann’s en Best Foods voert, stelt schade te lijden door Just Mayo. Het concern eist voor de rechter dan ook schadevergoeding van 3 keer de winst van de start-up.

Ook wil Unilever dat het logo en de advertenties van Just Mayo worden aangepast. Hampton Creek zegt sinds de actie van Unilever nog nooit zoveel mayonaise verkocht te hebben.

Op social media kan de actie van Unilever op weinig steun rekenen. Het steekt critici vooral dat een multinational die zich zelf duurzaam afficheert, andere duurzaam geproduceerde voeding dwarsboomt.

Aan de andere kant kreeg Hampton Creek naar eigen zeggen wel veel bijval. Zo kwamen er in 24 uur tijd al 18.000 steunbetuigingen binnen.

Hellmann's óók geen mayo

Hellmann’s van Unilever is sinds dit jaar ook in Nederland te koop. Ironisch genoeg mag het in Nederland geen mayonaise genoemd worden. Dit omdat het minder olie bevat dan de in de Warenwet voorgeschreven minimale hoeveelheid van 70 procent die nodig is om het mayonaise te mogen noemen.

Lees ook:

Heks’nkaas daagt Witte Wieven om smaak

Nutella-fabrikant naar rechter om Nugtella (26 augustus 2013)

Ben & Jerry’s naar rechter om pornoplagiaat (7 september 2012)

Meer over
Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.