Unilever voorspoedig in duurzaamheid

ROTTERDAM - Unilever heeft het doel om volledig gecertificeerde GreenPalm-palmolie te betrekken eind 2012 al bereikt. Dat is 3 jaar eerder dan Unilever van plan was.

Dat stelde Marc Engel, chief procurement officer van Unilever, dinsdag tijdens de rapportage van de voortgang van het Sustainable Living Plan.

Unilever introduceerde het Sustainable Living Plan eind 2010 met de ambitieuze doelstellingen om in 2020 de gezondheid en het welzijn van 1 miljard mensen in de wereld te verbeteren, de carbon footprint van de producten te halveren en 100 procent van de grondstoffen te betrekken van duurzame land- en bosbouw.

Traceerbaar

In het plan was afgesproken om in 2015 alle palmolie van duurzame bronnen te betrekken, maar dat lukt dus nu eind dit jaar al. Het voedingsmiddelenconcern heeft nu een nieuw doel gesteld, namelijk dat in 2020 al zijn palmolie te betrekken uit gecertificeerde traceerbare duurzame bronnen. Dat betekent dat Unilever in staat zal zijn de plantages te traceren waar de gecertificeerde palmolie die het bedrijf inkoopt vandaan komt

Engel legde uit dat dit een zeer lastige opgave is, omdat Unilever meer dan 50 derivaten van palmolie gebruikt, afkomstig van ruim 800 leveranciers, voor 260 fabrieken in de wereld.

Palmoliederivaten

Ook liet Engel weten dat de kans groot is dat Unilever op Sumatra ruim 100 miljoen euro investeert in een grote raffinaderij voor palmoliederivaten. De onderhandelingen met de Indonesische regering zijn daarvoor in een vergevorderd stadium.

 Unilever liet verder weten dat goed resultaten zij n geboekt in de doelstellingen. Zo wordt bijvoorbeeld nu 24 procent van de landbouwgrondstoffen duurzaam ingekocht. Dat is 10 procent meer dan in 2010.

Zoutreductie

Op het gebied van gezondheid haalde het concern in de Benelux onder meer 40 procent zout uit het Becel volkorenbrood,  35 procent zout uit Cup-a-soup (in België) en 24 procent zout uit Conimex-producten.

Wel werd tijdens de voortgang aangegeven dat een belangrijk onderdeel van verduurzaming is dat consumenten bewust moeten worden van de stappen die gezet worden en de noodzakelijkheid daarvan.

Korter douchen

In de nonfood gaat het concern in Nederland de komende 3 jaar een grote campagne met het Wereld Natuur Fonds starten om mensen bewust te maken van het feit dat wanneer elke Nederlander 1 minuut minder doucht, alle inwoners van Rotterdam een jaar lang gratis van drinkwater kunnen worden voorzien. Het concern roept andere partijen ook op aan deze campagne mee te doen. Er worden al gesprekken gevoerd met retailers om dit ook op de winkelvloer te laten zien.

De voortgang van het Sustainable Living Plan werd (vrijwel) tegelijkertijd met Rotterdam gepresenteerd in Washington, Sao Paulo, Londen en New Delhi.

Lees ook: