Van Loon Group introduceert The Blue Butcher op de Horecava

Burger_The Blue Butcher

Op de Horecava presenteert Van Loon Group The Blue Butcher, een assortiment van vleesvervangers. Met dit nieuwe label wil het bedrijf inspringen op de toenemende vraag vanuit de markt naar alternatieven voor vlees. De nieuwe vleesvervangers worden gepresenteerd bij de ENKCO-stand. 

De afgelopen jaren legde Van Loon als groot vleesverwerkingsbedrijf de focus op een sterke duurzaamheidsagenda. Nu richt het bedrijf zich ook op plantaardige eiwitten. Met de visie dat voedsel eerlijk, oprecht en duurzaam moet zijn, besloot Van Loon Group vleesvervangers te ontwikkelen voor de foodservicemarkt van ENKCO.

The Blue Butcher

The Blue Butcher heeft zes productvarianten. De hoofdbestanddelen bestaan uit soja en tarwe om de bite en structuur van vlees te krijgen. Van Loon heeft ervoor gekozen om de nieuwe kleurcode blauw te gebruiken. Dit staat voor 'No Meat Inside' en als inspiratie voor ’vandaag geen vlees’.

Op de Horecava wordt het foodservice assortiment van The Blue Butcher het foodservice assortiment gepresenteerd. Dat bestaat uit een burger, gehakt en nuggets. Gangbare producten waar je herkenbare gerechten mee kunt bereiden. Daar is voor gekozen omdat het voor koks prettig is om vlees een-op-een te kunnen vervangen door een vegetarisch alternatief.

Egg Bites & Butcher’s Selection

Naast The Blue Butcher worden in de stand van Encko nog twee andere nieuwe concepten gepresenteerd: Egg Bites en Butcher’s Selection. Egg Bites omvat een assortiment van eiproducten, zoals ambachtelijke omeletten tot scrambled egg sticks. Deze worden zonder toevoegingen gemaakt van vrije-uitloopeieren. Met de Butcher’s Selection komt ENKCO met een range van slow cooked vleesproducten, waaronder Spareribs, Short Ribs, Beef Brisket en Pork Belly.

Van Loon Group

Het familiebedrijf Van Loon Group bestaat uit zes vleesverwerkende bedrijven: Van Loon Vlees, Meat Friends, Van de Raa, Brandenburg, ENKCO en Best Star Meat. Van Loon Group biedt een uitgebreid assortiment (vlees)producten voor zowel de retail- als de Out of Home-markt.

ENKCO is sinds begin 2019 onderdeel van Van Loon Group en omvat alle Out-of-Home-activiteiten in binnen- en buitenland. Het onderdeel is gespecialiseerd in koelverse en diepgevroren kwaliteitsproducten, zoals burgers, ballen, soepvlees en vlugklaarproducten.

Lees ook
Hoe duurzaam zijn vleesvervangers?

Hoe duurzaam zijn vleesvervangers?

Volgens het klimaatpanel van de VN moeten we minder vlees eten. Dat zou beter zijn voor het klimaat en ook voor de gezondheid. Het aanbod van vleesvervangers in de supermarkt groeit, evenals de populariteit van deze producten. Reden voor het tv-programma Zembla om zich af te vragen 'hoe duurzaam is een vegaburger eigenlijk?'

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.

Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Hoe noem je plantaardige vlees- en zuivelvervangers? Benamingen als vegetarische worst of sojamelk roepen discussie op. Annette Toft, directeur van de Deense landbouw- en voedingsraad in Brussel en voorzitter van de werkgroep levensmiddelen van Copa-Cogeca, geeft drie redenen om vleesbenamingen te beschermen.