Ruim 2,5 miljoen kippen geruimd tijdens fipronil-crisis

pluimvee

Pluimveebedrijven hebben sinds de start van de fipronil-crisis ruim 2,5 miljoen kippen geruimd. Dit heeft een woordvoerder van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) bevestigt tegen Eén Vandaag. Volgens Hennie de Haan, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, hebben pluimveehouders vaak geen andere keuze.

Ruien en schoonmaken

Veel pluimveehouders dachten dat de fipronil eerder zou worden afgebroken door de kippen te laten ruien. Dit gebeurt door middel van een dieet. In de praktijk valt dit tegen. Soms zijn de fipronilgehaltes nog hoger, omdat kippen de fipronil afbreken via de eieren.

Ook het schoonmaken van de stallen blijkt lastiger dan verwacht. Het gebruik van 3 procent waterstofperoxide gaf goede resultaten, maar de NVWA heeft dit verboden. Het middel kan ademhalingsproblemen veroorzaken bij de kippen.

Frustratie

Dit frustreert veel pluimveehouders volgens De Haan. Tegen Eén vandaag zegt ze dat veel boeren het "niet meer zien zitten". Ze verwacht daarom dat nog meer pluimveehouders besluiten om hun kippen te ruimen.

Sinds het uitbreken van de crises zijn 97 van de 747 geblokkeerde stallen schoon verklaard en volledig vrij gegeven. Bijna de helft van alle stallen (375) zit nog volledig op slot.

Lees ook:

Dossier Fipronil-affaire

Lees ook
Uitwerpselen en ongedierte bij tientallen bakkers, slagers en vishandels

Uitwerpselen en ongedierte bij tientallen bakkers, slagers en vishandels

De Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op verzoek van RTL Nieuws inspectierapporten openbaar gemaakt van een kleine 100 voedingswinkels die onder toezicht stonden vanwege slechte hygiëne. Soms duurde het maanden voordat een vieze winkel gesloten werd.

Marel produceert 3.000.000e transporthaak

Marel produceert 3.000.000e transporthaak

Marel produceerde in december 2020 de 3.000.000e transporthaak in de fabriek in Dongen, geteld vanaf de start van de productie in 1987. "Een transporthaak mag er misschien uitzien als een eenvoudig stukje metaal, maar het is een essentieel onderdeel in de pluimveeindustrie"

Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Juli 2020 startte de pluimveesector met een Europese promotiecampagne voor kip. Het doel was mensen te laten zien waar hun voedsel, in dit geval kip, vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Deze campagne heeft miljoenen mensen bereikt, laat NEPLUVI weten.