Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

tony's-chocolonely-janet-kooren

Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.

Dat blijkt uit de jaarlijkse publieksenquête, gehouden door Sustainable Brand Index (SBI). De ranking laat zien in hoeverre merken door het publiek als duurzaam worden waargenomen. De afgelopen jaren ging Tony’s Chocolonely er overduidelijk met de winst vandoor. Dit jaar werd voor het eerst de subcategorie Vleesvervangers meegenomen en zit De Vegetarische Slager (met meer dan 100 punten) de winnaar (die 110 punten scoort) op de hielen. Ook Vivera en Valess komen de top-30 overall binnen. HAK, nog een nieuwkomer, gooit ook meteen hoge ogen.

Consumenten waarderen Tony’s Chocolonely vooral om de ambitieuze maatschappelijke doelstellingen binnen de chocoladeketen, zegt Annemarije Tillema, country director van SBI in Nederland. Dat de internationale organisatie Slave Free Chocolate onlangs Tony’s van de lijst van ethische chocolademerken schrapte, lijkt geen effect te hebben gehad.

De lijst laat verder niet veel verschuivingen zien. La Place is het duurzaamste merk in de categorie Restaurants. Bij de supermarkten komt Albert Heijn weer als winnaar uit de bus - terwijl de marktleider eerder deze week in het GfK MVO rapport terrein verloor en PLUS voor moest laten gaan als duurzaamste supermarkt. Het draait allemaal om marginale (perceptie-)verschillen die de SBI en GfK tot op twee cijfers achter de komma menen te kunnen uitrekenen.

Foodlog

Lees ook
Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Onderwijsinstituut Aeres is voor het Educatief Programma Floriade op zoek naar vraagstukken en projecten rondom duurzaamheid, waar leerlingen en studenten mee aan de slag kunnen gaan, met als doel om jonge mensen te interesseren in duurzaamheidsthema’s (waaronder voeding en gezondheid).

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Messe Frankfurt staat van 14 tot en met 19 mei is het teken van IFFA 2022. Op deze toonaangevende internationale vakbeurs voor de vleesindustrie komen iedere drie jaar slagers, toeleveranciers en mensen uit de voedingsindustrie bijeen.