Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

cacaobonen

Beeld cacaobonen: allybally4b via Pixabay

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk te dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd, als onderdeel van een marktpositie-boost van het chocolademerk.

In 2008 koos Verkade al voor een Fairtrade certificering van de chocoladerepen, maar in 2015 stopte het merk daar weer mee. Het bedrijf koos ervoor de strikte voorwaarden om het keurmerk te mogen dragen niet meer na te leven. Daar komt Verkade nu op terug, in het poging het merk nieuw leven in te blazen. 

“Dankzij Verkade stijgt het Fairtrade premiebedrag, dat cacaocoöperaties door de verkopen in Nederland ontvangen, met meer dan 10%”, zegt Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland, in het persbericht van Fairtrade. Het keurmerk zet zich in voor een betere positie van kleinschalige cacaoboeren, met onder andere een vastgestelde minimale cacaoprijs, waar Verkade zich nu dus wederom aan committeert.

Fabian van Schie, Managing Director van Koninklijke Verkade: “Verkade staat voor ‘het thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken’. En een cruciaal onderdeel van je thuis voelen is veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden. Fairtrade is voor ons de partner om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Eind 2019 schreef RTL Nieuws een artikel over hoe Verkade steeds minder zichtbaar is geworden in de supermarktschappen. Het merk werkt op dit moment aan een herpositionering in de markt. “Om onze marktpositie te verstevigen, investeren we in een vernieuwde positionering van het Verkade merk, die de komende maanden meer zichtbaar zal worden”, zegt Van Schie in het persbericht.

Thema's
Lees ook
Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

Inproba verduurzaamt

Inproba verduurzaamt

Inproba zet twee stappen richting duurzaamheid. Ten eerste zijn vanaf heden alle sambals en chilisauzen van het oriental foods-merk voorzien van het Rainforest Alliance Certified keurmerk. Daarnaast worden beide vanaf nu verpakt in 100% gerecyclede PET flessen.

Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Om het consumenten makkelijker te maken om te kiezen voor een goed keurmerk introduceert Milieu Centraal de keurmerkenwijzer. Hierin zijn zo'n 140 keurmerken opgenomen. Daarnaast selecteerde Milieu Centraal een top tien. Dit moet consumenten helpen om een duurzame keuze te maken.