Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Plantaardige hotdog moving mountains_pB

Foto: Plantaardige hotdog Moving Mountains

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dat meldt de NOS

Ook zou er minder vlees worden verkocht. Uit de cijfers van IRI blijkt volgens de NOS ook dat de verkoop van rund-, varkens-, en wildvlees in de supermarkt met 9 procent daalde. De verkoop van kip groeide nog wel met 2 procent. Maar ook deze verkoop lijkt af te nemen. De eerste helft van 2019 daalde de verkoop met 0,4 procent. 

Bij de grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn en Jumbo, is het aanbod van vleesvervangers ook groter geworden. Bij Albert Heijn heeft 100 verschillende vegetarische opties (een groei van 33 procent). Bij de Jumbo liggen 200 vegetarische producten in het schap. 

De omslag naar vleesvervangers is ook zichtbaar bij grote vleesvervangers. Zandbergen World’s Finest Meat vertegenwoordigt Beyond Meat in Europa. En de twee bedrijven bouwen samen een nieuwe productielocatie in Zoeterwoude. Vion, een van de grootste vleesverwerkers van Europa, maakt in Duitsland vegetarische producten voor de horeca en overweegt om ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Zwanenberg Food Group maakte in september 2017 bekend dat het bedrijf op termijn 50 procent van de omzet uit niet-vleesproducten wil halen. En Jan Zandbergen is de exclusieve leverancier van de plantaardige burger van Moving Mountains Foods in Europa.

De NOS spreekt met Roy Bolscher van het familiebedrijf Bolscher meer dan Vlees uit Enschede. "Het liefst zou ik nog tien jaar doorgaan met alleen traditioneel vlees", zegt hij. "Maar in alleen vlees zie ik geen toekomst meer." Dus zette hij dit jaar een vegetarische productielijn op. Binnen 10 jaar moeten deze producten een kwart van de omzet vormen. Ook is Bolscher bezig met hybride vleesproducten, producten die deels uit vlees en deels uit groenten en/of paddenstoelen bestaan.

Lees ook:

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen (19 augustus 2019)

 

Lees ook
Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

Jaap Korteweg en Niko Koffeman zijn een nieuw bedrijf gestart: Those Vegan Cowboys. De oprichters van het bekende merk De Vegetarische Slager willen zich met hun nieuwe bedrijf richten op de ontwikkeling van plantaardige zuivelvervangers – zoals vegan kaas, yoghurt en boter – met dezelfde smaak als echte zuivel.

95 procent van huishoudens koopt biologisch

95 procent van huishoudens koopt biologisch

In 2019 kocht 95,1 procent van de huishoudens biologische producten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Bionext. De meerderheid (89 procent) koopt deze producten gewoon in de supermarkt.

Supermarkten draaien top-omzet door corona

Supermarkten draaien top-omzet door corona

De detailhandel heeft in de maand maart gemiddeld 3,5% meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Het verkoopvolume groeide met 2%. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.