Vershouddoosactie AH tegen voedselverspilling

Albert Heijn is een spaaractie gestart voor vershouddozen. Daarmee wil de retailer voedselverspilling voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders twijfelen over het bewaren van voeding.

Vooral hoe lang (78 procent) en waar voeding kan worden bewaard (77 procent) zijn vragen die Nederlanders zichzelf regelmatig stellen, zo blijkt uit onderzoek van Kien Onderzoek in opdracht van AH. Het onderzoek werd verricht onder ruim duizend Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar.

De producten waar de meeste onzekerheid over bestaat zijn vlees (53,8 procent), kliekjes (44,2 procent) en groenten (32,4 procent). Opvallend is dat 40 procent van de jongvolwassenen (25-29 jaar) zich regelmatig afvraagt op welke manier fruit moet worden bewaard. Ouderen dubben daar een stuk minder vaak over.

Bewaartips

Zes weken lang kunnen klanten sparen voor vershouddozen. Gedurende die periode is er ook een actie in samenwerking met het Voedingscentrum over het bewaren van voeding. Klanten krijgen antwoord op hun vragen en bewaartips. Ook wordt de 'Ja-Nee Koelkaststicker' van het Voedingscentrum uitgedeeld. Die sticker toont een top-12 van producten waar de meeste twijfel over bestaat bij consumenten of deze wel of niet in de koelkast moeten worden bewaard.

"We vinden het belangrijk om onze klanten handvatten en tips te geven om voeding veilig en makkelijk te bewaren. Op die manier kunnen we voedselverspilling tegengaan. De tips van het Voedingscentrum en de vershouddozen van Albert Heijn maken dat voor iedereen makkelijker. Het bespaart geld en we gooien minder eten weg. Dat is goed voor jezelf en goed voor de wereld. Weggooien is zonde", aldus Emma Coles, verantwoordelijk voor gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Spaaractie

Tijdens de spaaractie kan gespaard worden voor vijf formaten vershouddozen en een vacuümpomp om het eten nog langer vers te houden. Bij iedere tien euro aan boodschappen krijgen consumenten een spaarzegel. Met een volle kaart (tien zegels) en bijbetaling van tussen de 0,99 en 1.99 euro kunnen consumenten één van de vijf vershouddozen aanschaffen. De bakjes zijn lucht- en waterdicht, vaatwasserbestendig en geschikt voor de magnetron.

Lees ook:

Lees ook
Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.