Vershouddoosactie AH tegen voedselverspilling

Albert Heijn is een spaaractie gestart voor vershouddozen. Daarmee wil de retailer voedselverspilling voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders twijfelen over het bewaren van voeding.

Vooral hoe lang (78 procent) en waar voeding kan worden bewaard (77 procent) zijn vragen die Nederlanders zichzelf regelmatig stellen, zo blijkt uit onderzoek van Kien Onderzoek in opdracht van AH. Het onderzoek werd verricht onder ruim duizend Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar.

De producten waar de meeste onzekerheid over bestaat zijn vlees (53,8 procent), kliekjes (44,2 procent) en groenten (32,4 procent). Opvallend is dat 40 procent van de jongvolwassenen (25-29 jaar) zich regelmatig afvraagt op welke manier fruit moet worden bewaard. Ouderen dubben daar een stuk minder vaak over.

Bewaartips

Zes weken lang kunnen klanten sparen voor vershouddozen. Gedurende die periode is er ook een actie in samenwerking met het Voedingscentrum over het bewaren van voeding. Klanten krijgen antwoord op hun vragen en bewaartips. Ook wordt de 'Ja-Nee Koelkaststicker' van het Voedingscentrum uitgedeeld. Die sticker toont een top-12 van producten waar de meeste twijfel over bestaat bij consumenten of deze wel of niet in de koelkast moeten worden bewaard.

"We vinden het belangrijk om onze klanten handvatten en tips te geven om voeding veilig en makkelijk te bewaren. Op die manier kunnen we voedselverspilling tegengaan. De tips van het Voedingscentrum en de vershouddozen van Albert Heijn maken dat voor iedereen makkelijker. Het bespaart geld en we gooien minder eten weg. Dat is goed voor jezelf en goed voor de wereld. Weggooien is zonde", aldus Emma Coles, verantwoordelijk voor gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Spaaractie

Tijdens de spaaractie kan gespaard worden voor vijf formaten vershouddozen en een vacuümpomp om het eten nog langer vers te houden. Bij iedere tien euro aan boodschappen krijgen consumenten een spaarzegel. Met een volle kaart (tien zegels) en bijbetaling van tussen de 0,99 en 1.99 euro kunnen consumenten één van de vijf vershouddozen aanschaffen. De bakjes zijn lucht- en waterdicht, vaatwasserbestendig en geschikt voor de magnetron.

Lees ook:

Lees ook
Verspillingsvrije Week van start

Verspillingsvrije Week van start

Vandaag, op Duurzame Dinsdag, start voor de derde keer de Verspillingsvrije Week, een jaarlijks evenement van stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Diverse bedrijven en organisaties haken in op de actieweek.

Circulair kippenvoer gemaakt van reststromen uit voedingsindustrie

Circulair kippenvoer gemaakt van reststromen uit voedingsindustrie

Kipster brengt circulair voer voor hobbykippen op de markt. Nijsen Company maakt het uit de resstromen uit de voedselindustrie, zoals gebroken crackers, haverdoppen en overschotten uit bakkerijen. "Wat de consument niet bereikt en waar niets mis mee is, zit in dit voer", aldus Kipster.

Minder voedselverspilling tijdens de derde Verspillingsvrije Week

Minder voedselverspilling tijdens de derde Verspillingsvrije Week

Van 7 tot en met 13 september 2021 is het tijd voor de derde editie van de Verspillingsvrije Week. Organisator Samen Tegen Voedselverspilling inspireert deze week Nederlanders om thuis minder voedsel te verspillen. Meer dan 60 bedrijven en organisaties, van gemeente tot supermarkt, hebben zich hiervoor aangemeld.