Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

De lancering van 'Der Grüne weg' vindt plaats op BIOFACH, de internationale vakbeurs voor biologische levensmiddelen (van 12 – 15 februari in het Duitse Neurenberg). Hier presenteert Vion het assortiment. Van het bio-rund komen ribeye, ossenhaas en rumpsteak, maar ook burgers en gehakt. Het Quinoa vleespannetje, geïntroduceerd tijdens Anuga 2019, komt ook als biologische variant beschikbaar in de smaken Bacon en Curry. Van de biologische varkensvleesproducten worden de gepaneerde schnitzel, filet en de Minute steak (zowel naturel als gemarineerd) op de vakbeurs getoond.

Groeiende vraag naar biologisch vlees

Met 'Der Grüne Weg' reageert Vion op de toenemende vraag naar biologisch vlees. In Duitsland groeit de vraag jaarlijks met meer dan 10 procent, terwijl in Scandinavië en Frankrijk het biologisch vleessegment in verhouding nog sneller groeit. Vion heeft ervaring in deze sector. Al jaren verkoopt de voedselproducemt  biologisch vlees van ‘De Groene Weg’ op de Nederlandse markt. Vion gelooft dat het bedrijf zich op het gebied van varkensvlees van andere bedrijven onderscheidt door de gesloten, vraaggestuurde keten. "Dat zorgt voor niet alleen voor hoge kwaliteit, maar ook voor een steeds duurzamer productieproces", aldus Vion.

Duurzame verpakkingen

Naast het biologische vlees presenteert Vion ook een nieuw duurzaam verpakkingsconcept op de beurs. Deze verpakkingen bevatten 60 procent minder plastic. De verschillende materialen kunnen eenvoudig gescheiden worden, zodat die per soort gerecycled kunnen worden. Daarnaast is een steeds groter deel van de verpakkingen vervaardigd van gerecycled plastic.

Alle producten van 'Der Grüne Weg' zijn voorzien van een milieuvriendelijke verpakking, grotendeels vervaardigd van karton. Zo zijn de steaks verpakt in vleesschalen die 80 procent minder plastic bevatten en waarvan de hele verpakking recyclebaar is. Vion onderstreept met deze innovatieve verpakkingsconcepten de hoge eisen die het bedrijf stelt aan een duurzaam productieproces, aldus het bedrijf. 

Vion

Vion Holding N.V. is een internationale voedselproducent met productielocaties in Nederland en Duitsland en verkoopondersteunende kantoren in dertien landen wereldwijd. In 2018 behaalde Vion met 11.900 werknemers een omzet van € 4,7 miljard.

Thema's
Lees ook
Vleesverwerkers klagen over de hoge varkensprijzen

Vleesverwerkers klagen over de hoge varkensprijzen

Opnieuw trekt Clitravi, de vereniging voor de vleeswarenindustrie in Europa, aan de bel. De organisatie schrijft in een brief aan de Europese Commissie en de Europese voedselfederatie in de knel te komen door de hoge varkensvleesprijzen. Sinds januari zijn die met 25% gestegen. Voor vleesverwerkers heeft dat grote gevolgen: de varkensvleesprijs maakt...

Ook Vion gaat voor plantaardig met ME-AT

Ook Vion gaat voor plantaardig met ME-AT

De verkoop van vleesvervangers groeit razendsnel, en steeds meer vleesproducenten proberen een graantje mee te pikken van deze nieuwe markt. Ook vleesgigant Vion komt nu met een plantaardig merk: ME-AT. De flexitariër: het is een nieuwe diersoort in consumentenland waar de grote vleesbedrijven wel een hapje van lusten. Zeker nu is gebleken dat...

Een eitje van een kip die insecten eet, mag niet biologisch heten

Een eitje van een kip die insecten eet, mag niet biologisch heten

Dit jaar bestaat de Warenwet 100 jaar. Daar is onder meer in vastgelegd aan welke eisen biologische producten moeten voldoen. Steven IJzerman is kwaliteitsmanager bij Udea, groothandel in biologische producten. Hij vertelt hoe de Warenwet het bedrijf baat, maar ook hoe de wet nieuwe ontwikkelingen remt. “Udea is een groothandel met een totaalassortiment...