Vleesaanbiedingen in supermarkt tijdens Week Zonder Vlees

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Momenteel is het de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. Deze campagne moedigt consumenten aan om tot en met 13 maart geen vlees of zuivel te eten. Reden voor ProVeg om te kijken of de supermarkten deze week vlees in de aanbieding hebben.

Alle grote supermarktketens doen mee aan de Nationale Week zonder Vlees en Zuivel. ProVeg inventariseerde de reclamefolders van de supermarkten. Vrijwel alle supermarkten hebben aanbiedingen voor vlees- en zuivelvervangers, maar de meeste hebben ook vlees in de aanbieding.

Vleesaanbiedingen

Van de zeven supermarkten die als partner bij de Week Zonder Vlees en Zuivel zijn aangesloten - Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus, Spar - doen alleen Lidl en Spar een week het vlees niet in de aanbieding. Hetzelfde geldt voor Ekoplaza, dat niet officieel is aangesloten van de campagneweek, maar wel al vier jaar op rij een week zonder vleesreclame voert. Albert Heijn heeft dit jaar voor de eerste keer een geheel vlees- en visvrije Bonusfolder, maar heeft wel vleesaanbiedingen in de winkel en op de website staan. Bij Jumbo, Plus, Aldi en Coop is vlees gewoon in de aanbieding.

“We vinden het fantastisch dat de Week Zonder Vlees zo veel bedrijven weet te motiveren en consumenten inspireert”, reageert Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland. “Het is positief dat zeven supermarkten zich hebben aangesloten, en daarmee ook de boodschap uitdragen dat het belangrijk is om minder vlees te eten.”

Structereel

Volgens Vrindts komt de boodschap beter over als de supermarkten deze week geen vlees in de aanbieding doen. Wel ziet ze verbeteringen. “Vier jaar geleden legde alleen Ekoplaza tijdens de Week Zonder Vlees de vleespromotie stil. Daar kwam later ook de Lidl bij. En dit jaar zijn we blij om te zien dat marktleider Albert Heijn de bonusfolder vlees- en visvrij heeft gemaakt.”

Uiteindelijk is het volgens ProVeg vooral belangrijk dat supermarkten structureel hun beleid aanpassen, waardoor er door het jaar heen minder vaak gestunt wordt met vlees, en plantaardige producten juist vaker in de aanbieding zijn.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Thema's
Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.