Vloggers beïnvloeden koopgedrag 1 op de 6 kinderen

koopgedrag kinderen

Eén op de 6 kinderen van 8 tot 11 jaar oud koopt graag iets omdat vloggers het promoten of onder de aandacht brengen. Dat blijkt uit het Junior Monitor-onderzoek onder ruim 1.000 basisschoolkinderen door het overheidsplatform Wijzer in Geldzaken in het kader van de Week van het Geld (12 tot en met 16 maart).

Vrienden en reclame blijken de meeste invloed te hebben op het koopgedrag van kinderen. Iets (heel) graag willen hebben komt in 29 procent van de gevallen omdat vriendjes/vriendinnetjes het ook hebben, 26 procent omdat de kinderen het in een reclame hebben gezien, 16 procent omdat ze het in een vlog langs hebben zien komen en 11 procent omdat ze er een beroemdheid mee hebben gezien. Toch staat die beïnvloeding niet garant voor een gelukkige afloop: de helft van de kinderen heeft wel eens spijt van een aankoop achteraf, schrijft De Telegraaf.

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

Foodwatch: Te veel pesticiden in fruit voor kinderen

Foodwatch: Te veel pesticiden in fruit voor kinderen

Er zitten te veel pesticiden in fruit dat populair is bij kinderen, zoals mandarijnen en sinaasappelen. Dat concludeert Foodwatch na een analyse van de residu-cijfers van groente en fruit van Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...