Voedingmiddelensindustrie in de media | Week 7-2023

17 februari 2023 Redactie Food

De jaarcijfers van Unilever,  analyse van de suikermarkt en voedingsconcern Nestlé voor de rechtbank. Wat lazen we de afgelopen week over de voedingsmiddelenindustrie? Een greep uit de media.

Janny van der Heijden vertelt bij Langs de Lijn meer over haar nieuwe programma bij  Omroep Max. In het programma onderzoekt ze wat voeding met je brein doet. Waarom laten we ons zo vaak verleiden om een vette hap en eten met veel suiker te kopen? En wat doet de geur van eten met je?

“De rally waarop de suikermarkt zich bevindt lijkt door te gaan”, meldt Foodbusiness. “De suikerprijzen zijn namelijk opnieuw stijgende en worden gevoed met zorgen over geringe exportvolumes suiker uit onder andere India. ”

 

“Een Zwitserse rechtbank heeft voedingsreus Nestlé veroordeeld tot  het betalen van een schadevergoeding van ruim 2 miljoen euro, wegens het buitenpesten van een directielid”, aldus De Tijd.

In een nieuwe mini-documentaireserie genaamd Natuurgedreven gaat filmmaker Jasper Spanjaart in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) op bezoek bij vier Nederlandse boerenbedrijven die eiwitrijke gewassen voor een toekomstbestendig voedselsysteem produceren. “Met deze serie wil ik een hoopvol beeld laten zien voor de toekomst van de Nederlandse landbouw en natuur”, zegt hij tegen NatureToday.

“De inflatie in januari komt definitief uit op 7,6 procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek”, aldus BNR. Han de Jong, BNR’s huiseconoom, laten weten dat de inflatie op voeding nu op ruim 17 procent ligt. Hij verwacht dat de inflatie geleidelijk aan blijft dalen.

Door de prijzen van verschillende producten te verhogen maakte Unilever afgelopen jaar bijna 25 procent meer winst. Topman Alan Jope verdedigde volgens het AD de winst tijdens de presentatie van de jaarcijfers. “We hebben lang niet alle kostenstijgingen doorberekend, onze winst had nog veel hoger kunnen zijn. Wij berekenen slechts 75 procent van de kostenstijgingen door aan onze klant, en nemen een groot deel op ons.”  

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Tubantia spreekt met voedingsdeskundige Iris Groenenberg van het Voedingscentrum over zuivel en melk in het bijzonder. "Zuivel hebben we nodig, maar niet te veel", aldus Groenenberg.

Door de massale overstap van dure bio en merkzuivel naar goedkopere huismerkproducten in Noordwest-Europa kreeg de retailafzet van Arla vorig jaar een grote klap, laat Foodbusiness weten. In Nederland ging het relatief gezien beter dan in de buurlanden, vooral dankzij goedverkopende eiwitrijke producten.

Pioesz supermarkten en Too Good To Go slaan de handen ineen in strijd tegen voedselverspilling, meldt de Leeuwarder Courant. “Door samen te werken met Too Good To Go zorgen we ervoor dat eetbare producten op het bord van de klant terechtkomen, in plaats van in de afvalbak”, aldus commercieel Poiesz-directeur Leendert van Eck.

Op 24 januari publiceerde het platform Nutrition Hub haar voorspellingen voor 2023 op Duits voedingsgebied, aldus het Ministerie van LNV. Aan de hand van input van 170 Duitse experts stelde het platform een trendreport samen met veel interviews en praktijkvoorbeelden. 

Nuti-Score heeft bij een grote groep consumenten een omgekeerd effect, meldt Gondola. Elke Godden van Universiteit Antwerpen onderzocht wat consumenten motiveert bij hun aankopen in de supermarkt met betrekking tot de Nutri-score. Wat blijkt? Zo’n 30 procent kiest bewust voor ongezonde producten.

Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken, blijkt uit FoodService Instituut Beleidsmonitor 2023. De foodmarktcijfers tonen een omzetstijging van Foodretail (supermarkten, speciaalzaken en boodschappenbezorging) in 2022 van 5,5 procent.

Altijd op de hoogte blijven?