Voedingscentrum start campagne gericht op vleesverslindende mannen

meerdanvlees

Het Voedingscentrum is een campagne gestart die mannen moet stimuleren minder vlees te eten. Vaker kiezen voor peulvruchten, noten en ei levert winst op voor je gezondheid én het milieu, zo stelt de campagne ‘Er is meer dan vlees’.

De campagne moedigt mannen aan hun vleesconsumptie te halveren. In de campagne worden peulvruchten, noten en ei onder de aandacht gebracht als alternatieven voor vlees. “Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent”, zegt Corné van Dooren, expert duurzaam eten bij het Voedingscentrum. “De klimaatbelasting van peulvruchten is 20 keer lager dan van rundvlees.”

Te veel vlees

Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees zoals rund- en varkensvlees. Cijfers van Wageningen Economic Research lieten deze week al zien dat de gemiddelde Nederlander flink wat meer vlees eet. Veel mannen komen gemakkelijk uit op een kilo vlees per week. “Mannen kunnen gemiddeld zeker 400 gram minder vlees eten per week”, zegt Van Dooren.

 

Lees ook
POV start campagne The Pig Story

POV start campagne The Pig Story

Vandaag, dinsdag 9 november start Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) de campagne The Pig Story. Op abri’s in de centra van Amsterdam, Den Haag en Nijmegen vertellen de varkenshouders het verhaal van het Nederlandse varken.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.