“Zeventig procent van wat er in de rekken van de supermarkt ligt, is ultrabewerkt” schrijft journalist Eva Kestemont in haar boek Verbeterd Recept. Ze maant in Trouw de overheid tot ingrijpen: “Verbied toevoegen van smaak- en kleurstoffen. Niemand stopt met plezier rommel in zijn mond.”
Waar je vroeger naar de speciaalzaak moest, vind je het nu gewoon in de supermarkt: eiwitpoeder. Maar hebben we dat eiwitpoeder eigenlijk nodig? RTL Nieuws spreekt verschillende deskundigen over het gebruik hiervan.
Supermarkten berekenen sinds 1 januari de ingevoerde frisdranktaks vrijwel volledig aan hun klanten doorberekenen. Onder deze frisdranktaks vallen frisdranken en vruchtensappen, maar ook haverdrank. En dat terwijl koemelk en chocolademelk zijn uitgezonderd van de taks, schrijft Business Insider Nederland.
“Wat mag je ‘wel zo noemen en wat niet’, als je de consument duidelijk wil maken als een product een ‘vervanger’ is? Dat is en blijft telkens weer een kwestie van casuïstiek” schrijft Foodpersonality. Waar bij sommige merknamen het duidelijk is dat het om vleesvervangers gaat, is dat bij andere niet aan de naam af te leiden.
Er komen steeds meer nieuwe ingrediënten op de radar als vleesvervanger, maar wat zijn hierbij de grootste drempels? Food & Agribusiness zoekt het uit en noemt de goedkeuring als novel food en consumentenperceptie.
Supermarktketen Jumbo heeft nog geen nieuwe prijsafspraken kunnen maken met de leveranciers van Haribo en Coca-Cola. Hierdoor zijn de producten beperkt verkrijgbaar bij Jumbo, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving, aldus Business Insider Nederland.
“Hoe groeibriljant Ausnutria de wind tegen kreeg”, kopt Foodbusiness. “Bij het Chinees-Nederlandse Ausnutria is een grote reorganisatie gaande. De groeibriljant in geitenmelkzuivel ziet de resultaten onderuit gaan en heeft bovendien de interne financiële controle processen niet op orde. Ondertussen wordt het management steeds meer Chinees.”
Van reststromen hoogwaardig eiwitpoeder maken: met dit idee won een groep studenten van Wageningen University & Resource de internationale studentenwedstrijd Rethink Waste. Vier van hen richten nu een bedrijf op om hun ideeën in de praktijk te brengen.
“Nieuwe ‘niet voor EU’-labels op voeding veroorzaken verwarring in Verenigd Koninkrijk”, kopt VRT NWS. Het label is bedoeld voor producten die sinds Brexit niet meer naar Europese lidstaten geëxporteerd mogen worden, maar door slechte communicatie van de Britse overheid zijn veel consumenten niet op de hoogte.