Voedingsmiddelenindustrie in de media | Week 12-2023

24 maart 2023 Redactie Vleesmagazine Unsplash

Consumenten kiezen vaker voor een huismerk, ontwikkelingen in de biotechnologie,’s werelds eerste bananenfabriek en een hogere sojaoogst. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.

Consumenten kiezen vaker voor het huismerk als het economisch wat minder gaat. Het lukt A-merken niet altijd om de klanten terug te winnen als de markt weer aantrekt. “Consumenten weten dat de kwaliteit van huismerken vaak niet onderdoet voor die van A-merken, terwijl ze wel 30 tot 50% minder betalen”, zegt Koen de Jong van adviesbureau IPLC in het FD.

Blockchain voor agrifood is afgelopen jaren flink opgekomen, zo meldt WUR. Het implementeren van blockchaintoepassingen gaat gepaard met vele technologische en organisatorische veranderingen die nodig zijn voor een transparantere en efficiëntere samenwerking. Desalniettemin kunnen er specifieke stappen worden gezet om deze mogelijkheid te gebruiken voor een duurzame agrifood.

De Gezondheidsraad geeft aan dat de ontwikkelingen in de biotechnologie enorm snel gaan en dat de beloften groot zijn. Echter, de verantwoorde benutting van de kansen die de biotechnologie biedt, vraagt dringend om een langetermijnvisie en regie. De Commissie Genetische Modificatie en de Gezondheidsraad roepen op tot een kabinetsbrede aanpak waarbij wetenschappelijke instellingen, maatschappelijke partijen en het bedrijfsleven bij worden betrokken.

Met een groeiende wereldbevolking is het steeds grotere uitdaging om aan genoeg voedsel te komen. Partijen als de Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), de Europese commissie en Wageningse wetenschappers geven aan dat er meer in de zee moet worden gezocht. Maar de kansen omtrent productie van voedsel in zee zijn beperkt, aldus theoretisch bioloog Jaap van der Meer van Wageningen Marine Research tegen WUR.

‘’De koers van sojabonen daalt door een hogere oogstverwachting, de prijs van koffiebonen herstelt zich door minder economische zorgen en Brent-olie wordt duurder door meer vraag uit China’’, meldt Foodbusiness in deze Markt Starter Grondstoffen.

‘’Wereldwijd telen we 100 miljard kilo bananen waarvan 50 miljard kilo wordt weggegooid’’, zo meldt het Leidsch Dagblad. ‘’Dat gaat veranderen als het aan Sunt ligt. Die maakt van afgekeurde bananen bananenbrood en donuts en opent ’s werelds eerste bananenfabriek, The Banana Factory.’’

De oplopende inflatie heeft er in Spanje voor gezorgd dat de regering de burgers wil compenseren. Begin dit jaar is de tijdelijke btw-verlaging doorgevoerd van 4 naar 0 procent op alle basisvoedingsmiddelen. Echter, uit analyse van de Spaanse consumentenorganisatie Facua zou een deel hiervan alweer in prijs zijn verhoogd door supermarkten of zelfs duurder zijn geworden, meldt de Spaanse radiozender Cadena SER.

Overgewicht is nog steeds een groot probleem in Nederland. Echter, het beleid van de overheid helpt deze zaak niet vooruit. Bedrijven die winst maken op ongezonde voeding mogen namelijk meeonderhandelen over het beleid tegen overgewicht en die hebben de maatregelen lang tegengehouden, geeft consumentenorganisatie Foodwatch bij EenVandaag aan.

Unilever gaat ondanks de oorlog in Oekraïne later dit jaar een nieuwe fabriek daar bouwen, meldt Nu.nl. Hierbij zal het bedrijf producten maken voor persoonlijke verzorging voor in eerste instantie de lokale markt om vervolgens op termijn ook producten te ontwikkelen voor andere landen. Deze nieuwe fabriek zal 100 nieuwe banen beschikbaar stellen.

De zuivelindustrie verwacht dat de omzet in de branche gelijk blijft ondanks dat de melkprijzen dalen volgens de conjunctuurenquête van het CBS, zo geeft Foodbusiness aan. De winstgevendheid zou de laatste maanden juist zijn toegenomen.

Altijd op de hoogte blijven?