Voedingsmiddelensindustrie in de media | Week 8-2023

25 februari 2023 Redactie Food

Vleesvervangers van suikerbiet, interview met Foodello en de productie van plantaardig eiwitpoeder. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

“Start-up Paleo zet volgende stap naar vegetarisch mammoetvlees”, kopt de Tijd. “Met 12 miljoen euro op zak wil de start-up Paleo zijn ingrediënten die vleesvervangers meer op vlees doen lijken nu ook op industriële schaal produceren en commercialiseren.”

Eiwittransitie betekend de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Die transitie gaat volgens Change Inc nog niet snel genoeg als we de klimaatdoelen willen bereiken. “Een miljoenenproject moet de plantaardige eiwitsector een boost gaan geven.”

Nederland is een van de grootste exporteurs van landbouwproducten, maar we importeren nog veel meer producten. “Corona en de situatie in Oekraïne hebben de kwetsbaarheid van ons land duidelijk gemaakt”, meldt Trouw. Wanneer we kiezen voor 100 procent plantaardige landbouw is het mogelijk volledig zelfvoorzienend te zijn.

The Protein Brewery uit Breda gaat dit jaar met een plantaardig eiwitpoeder dat in allerlei voedingsmiddelen verwerkt kan worden de wereldmarkt op, laat BN De Stem weten. Bij het bedrijf werken enkele tientallen mensen aan een geur- en smaakloos poeder dat ontstaat door gewassen te fermenteren met een ‘geheime’ schimmel.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Retailtrends spreekt Bas Dekker, marketingmanager van Foodello. Het bedrijf koopt restpartijen van producten die de schappen in de supermarkt niet hebben gehaald op en verkopen die met kortingen van twintig tot negentig procent. “We zijn nog niet bekend onder het grote publiek. We hebben nog veel te winnen”, zegt Dekker.

“Helft van de bedrijven kan hogere kosten nauwelijks of niet doorbreken”, kopt CBS. Ruim 56 procent van de ondernemers geeft aan dat prijsstijgingen de meest zorgelijke ontwikkeling vormen voor hun bedrijf het komende jaar. Bijna de helft van de ondernemers zegt de kosten voor hun klanten voor een klein deel te kunnen doorbreken.

Duurzaam-ondernemen maakt de genomineerden bekend voor een nieuwe ondernemersprijs in de food- en agrisector. NoPalm Ingredients is een van de genomineerden. “De prijs wordt dit jaar voor de allereerste keer uitgereikt aan een topondernemer die actief bezig is met het ontwikkelen van een product of deze al in de markt heeft gebracht.” 

De fabriek van Cosun Beet Company in Dinteloord produceert niet alleen suiker., maar ook de nieuwe vinding Fidesse waarvan vleesvervangers worden gemaakt. “Je moet echt totaal niet denken aan suiker. Fidesse heeft zelf weinig smaak en een neutrale kleur, maar daardoor neemt het andere smaken en kleuren goed op”, legt Fabian Griens aan BN De Stem uit.  

Gastronology 3D Food Works gaat een assortiment ontwikkelen van groente- en aardappelproducten die geproduceerd kunnen worden door 3D-foodprinting, meldt Groenten Nieuws. Ze gaan het vooral maken voor de doelgroep met dysfagie (mensen met kauw- en slikproblemen).

Een initiatiefgroep heeft een plan opgesteld waarin de consumptie van groenten als bonen en soja binnen zes jaar verdubbeld. “Het project betekent een verschuiving van het eten van vlees naar het eten van meer vegetarische producten”, schrijft Jelle Brandsma in Trouw. “De initiatiefnemers hebben een aanvraag voor 96 miljoen euro ingediend bij het Nationaal Groeifonds.”

 

 

Altijd op de hoogte blijven?