Voedseltrends op Anuga

anuga-trends

Foto: Koelnmesse

De inmiddels honderdjarige beurs Anuga in Keulen is een tweejaarlijks hoogtepunt waar honderden bedrijven hun nieuwe producten tonen. Die nieuwe producten bevestigen een aantal trends die al even spelen in de industrie, en laten zien in welke vorm die de komende jaren op de markt zouden kunnen verschijnen.

Gezonde drankjes (met cannabis)

Met traditionele, zoete frisdrank kun je tegenwoordig niet meer aankomen. Consumenten zijn steeds meer met hun gezondheid bezig en ook het snelle blikje of flesje drinken moet daarop aansluiten. ‘Nutrition’ is dan ook het trendwoord voor de drankenbranche. Wie daarbij denkt aan fruitsap begrijpt het niet helemaal. Veel te veel suiker. Nee, de industrie kijkt eerder naar cannabis, waar allerlei stofjes met positieve gezondheidseffecten in zouden zitten.

Eiwit

Vleesvervangers konden natuurlijk niet ontbreken; zelfs in de drie overdadige vleeshallen waren de plantaardige alternatieven welkom. Op de stand van Zandbergen World’s Finest Meat had samenwerkingspartner Beyond Meat een prominente plek en ook vleesgigant Vion presenteerde op de beurs voor het eerst hun nieuwe plantaardige merk ME-AT. Het mag duidelijk zijn dat de grote vleesmakers wel om zijn. Inspelen op de groeiende markt voor vleesvervangers levert immers alleen maar extra omzet op, want minder dierlijk vlees eten doen we vooralsnog niet.

Als je op dit gebied nog kan spreken van trends, dan draaien die om de gebruikte eiwitbron. Erwten zijn al enige tijd in trek als alternatief voor het minder smakelijke en met het imago worstelende soja. Beyond Meat, Moving Mountains en het Deense Naturli zetten allemaal in op erwten. Helaas blijft de productie nog achter; voor de komende jaren zijn de oogsten van dit ingrediënt al grotendeels opgekocht. Schaalvergroting zal dus moeilijk zijn voor de erwtenburgers, waardoor er veel potentie is voor de ontwikkeling van andere eiwitbronnen. Aardappelen bijvoorbeeld, of misschien wel insecten.

Insecten?

Over insecten gesproken, die al lang geleden gespotte ‘trend’ komt nog niet echt op stoom. Dat heeft misschien te maken met de strenge Europese regels omtrent zulke ‘novel foods’. Maar waarschijnlijk ligt de oorzaak nog meer bij onze eetcultuur. Krioelende beestjes vinden we simpelweg alleen smakelijk als ze uit het water komen. De trend op dit gebied is misschien dan ook om die insecten grondig te verwerken in snacks die zo min mogelijk aan insecten doen denken. Zoals groenteballen met een beetje extra eiwit. En zet vooral ook geen plaatjes van de betreffende beestjes op de verpakking.

Lees ook
Van dierlijk naar plantaardig

Van dierlijk naar plantaardig

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief. Verschillende...

Duurzaam wordt bedrijfsstrategie

Duurzaam wordt bedrijfsstrategie

Duurzame en transparante voedselketens. Hoe is de stand van zaken en wat zijn de toekomstverwachtingen? Drie experts geven hun visie, elk vanuit hun eigen vakgebied. Aan het woord: Koen Boone (Wageningen Economic Research), Eelke Westra (Wageningen Food & Biobased Research) en prof. dr. John Grin, (Universiteit van Amsterdam). “Bedrijven gaan...

Eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel

Eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel

Dat de pandemie ook in 2021 haar sporen zal nalaten op het gebied van food, zal geen verrassing zijn. Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan en retaildeskundige Paul Moers over de blijvende effecten en de te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar. De hoofdmoot van de foodtrends wordt lokaal, eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel. Daarnaast gaat de...