Voedseltrends op Anuga

anuga-trends

Foto: Koelnmesse

De inmiddels honderdjarige beurs Anuga in Keulen is een tweejaarlijks hoogtepunt waar honderden bedrijven hun nieuwe producten tonen. Die nieuwe producten bevestigen een aantal trends die al even spelen in de industrie, en laten zien in welke vorm die de komende jaren op de markt zouden kunnen verschijnen.

Gezonde drankjes (met cannabis)

Met traditionele, zoete frisdrank kun je tegenwoordig niet meer aankomen. Consumenten zijn steeds meer met hun gezondheid bezig en ook het snelle blikje of flesje drinken moet daarop aansluiten. ‘Nutrition’ is dan ook het trendwoord voor de drankenbranche. Wie daarbij denkt aan fruitsap begrijpt het niet helemaal. Veel te veel suiker. Nee, de industrie kijkt eerder naar cannabis, waar allerlei stofjes met positieve gezondheidseffecten in zouden zitten.

Eiwit

Vleesvervangers konden natuurlijk niet ontbreken; zelfs in de drie overdadige vleeshallen waren de plantaardige alternatieven welkom. Op de stand van Zandbergen World’s Finest Meat had samenwerkingspartner Beyond Meat een prominente plek en ook vleesgigant Vion presenteerde op de beurs voor het eerst hun nieuwe plantaardige merk ME-AT. Het mag duidelijk zijn dat de grote vleesmakers wel om zijn. Inspelen op de groeiende markt voor vleesvervangers levert immers alleen maar extra omzet op, want minder dierlijk vlees eten doen we vooralsnog niet.

Als je op dit gebied nog kan spreken van trends, dan draaien die om de gebruikte eiwitbron. Erwten zijn al enige tijd in trek als alternatief voor het minder smakelijke en met het imago worstelende soja. Beyond Meat, Moving Mountains en het Deense Naturli zetten allemaal in op erwten. Helaas blijft de productie nog achter; voor de komende jaren zijn de oogsten van dit ingrediënt al grotendeels opgekocht. Schaalvergroting zal dus moeilijk zijn voor de erwtenburgers, waardoor er veel potentie is voor de ontwikkeling van andere eiwitbronnen. Aardappelen bijvoorbeeld, of misschien wel insecten.

Insecten?

Over insecten gesproken, die al lang geleden gespotte ‘trend’ komt nog niet echt op stoom. Dat heeft misschien te maken met de strenge Europese regels omtrent zulke ‘novel foods’. Maar waarschijnlijk ligt de oorzaak nog meer bij onze eetcultuur. Krioelende beestjes vinden we simpelweg alleen smakelijk als ze uit het water komen. De trend op dit gebied is misschien dan ook om die insecten grondig te verwerken in snacks die zo min mogelijk aan insecten doen denken. Zoals groenteballen met een beetje extra eiwit. En zet vooral ook geen plaatjes van de betreffende beestjes op de verpakking.

Lees ook
Faba Factory ontwikkelt tofu van veldbonen

Faba Factory ontwikkelt tofu van veldbonen

Faba Factory, een samenwerking tussen BOON oprichter Michael Luesink, innovatie manager van BOON Food Concepts Elke Donkers en food designer Katja Gruijters, ontwikkelt een tofu van veldbonen. De peulvrucht dient in Nederland vooral als veevoer, maar de Faba Factory ziet er een toekomstige eiwitbron voor mensen in. Het product wordt tijdens de Dutch...

Bel Group gaat inzetten op plantaardige alternatieven

Bel Group gaat inzetten op plantaardige alternatieven

Bel Group, waar bijvoorbeeld Babybel en Boursin onder vallen, ontwikkelt voor alle zijn producten een plantaardig alternatief. La Vache qui rit komt in plantaardige vorm op de markt in de VS, UK, Canada en Duitsland. Eind oktober komt een plantaardige Boursin op de markt in de VS. Volgend jaar verschijnt daar een plantaardige mini Babybel.

Foodvalley Champions 2020 bekend

Foodvalley Champions 2020 bekend

De Nieuwe Melkboer, In Ovo en Grünten zijn uitgeroepen tot Foodvalley Champions 2020. De prijzen zijn uitgereikt tijdens de Foodvalley Summits in de categorieën Eiwittransitie, Circulaire AgriFood en Voeding en Gezondheid. De jury beoordeelde op het innovatie karakter van de bedrijven en de impact van de innovaties. De winnaars krijgen onder andere...