Voedseltrends op Anuga

anuga-trends

Foto: Koelnmesse

De inmiddels honderdjarige beurs Anuga in Keulen is een tweejaarlijks hoogtepunt waar honderden bedrijven hun nieuwe producten tonen. Die nieuwe producten bevestigen een aantal trends die al even spelen in de industrie, en laten zien in welke vorm die de komende jaren op de markt zouden kunnen verschijnen.

Gezonde drankjes (met cannabis)

Met traditionele, zoete frisdrank kun je tegenwoordig niet meer aankomen. Consumenten zijn steeds meer met hun gezondheid bezig en ook het snelle blikje of flesje drinken moet daarop aansluiten. ‘Nutrition’ is dan ook het trendwoord voor de drankenbranche. Wie daarbij denkt aan fruitsap begrijpt het niet helemaal. Veel te veel suiker. Nee, de industrie kijkt eerder naar cannabis, waar allerlei stofjes met positieve gezondheidseffecten in zouden zitten.

Eiwit

Vleesvervangers konden natuurlijk niet ontbreken; zelfs in de drie overdadige vleeshallen waren de plantaardige alternatieven welkom. Op de stand van Zandbergen World’s Finest Meat had samenwerkingspartner Beyond Meat een prominente plek en ook vleesgigant Vion presenteerde op de beurs voor het eerst hun nieuwe plantaardige merk ME-AT. Het mag duidelijk zijn dat de grote vleesmakers wel om zijn. Inspelen op de groeiende markt voor vleesvervangers levert immers alleen maar extra omzet op, want minder dierlijk vlees eten doen we vooralsnog niet.

Als je op dit gebied nog kan spreken van trends, dan draaien die om de gebruikte eiwitbron. Erwten zijn al enige tijd in trek als alternatief voor het minder smakelijke en met het imago worstelende soja. Beyond Meat, Moving Mountains en het Deense Naturli zetten allemaal in op erwten. Helaas blijft de productie nog achter; voor de komende jaren zijn de oogsten van dit ingrediënt al grotendeels opgekocht. Schaalvergroting zal dus moeilijk zijn voor de erwtenburgers, waardoor er veel potentie is voor de ontwikkeling van andere eiwitbronnen. Aardappelen bijvoorbeeld, of misschien wel insecten.

Insecten?

Over insecten gesproken, die al lang geleden gespotte ‘trend’ komt nog niet echt op stoom. Dat heeft misschien te maken met de strenge Europese regels omtrent zulke ‘novel foods’. Maar waarschijnlijk ligt de oorzaak nog meer bij onze eetcultuur. Krioelende beestjes vinden we simpelweg alleen smakelijk als ze uit het water komen. De trend op dit gebied is misschien dan ook om die insecten grondig te verwerken in snacks die zo min mogelijk aan insecten doen denken. Zoals groenteballen met een beetje extra eiwit. En zet vooral ook geen plaatjes van de betreffende beestjes op de verpakking.

Lees ook
Trends in verpakkingsland

Trends in verpakkingsland

Een verpakking is allang niet meer slechts een functioneel omhulsel van een product. Consumenten proeven met hun ogen, dus het is zaak eruit te springen in het schap én online. Hoe doe je dat in deze tijd? Een verpakking ontwerpen is een samenspel tussen de bescherming van het product, distributiegemak, kosten, duurzaamheid en aandacht trekken...

Eiwitten van de toekomst

Eiwitten van de toekomst

De markt voor vlees- en zuivelvervangers groeit nog steeds. Maar de gangbare basisingrediënten, erwten en soja, zijn niet eindeloos voorhanden of verdienen geen duurzaamheidsprijs. Gelukkig kijken verschillende bedrijven inmiddels naar alternatieve eiwitbronnen. De markt voor vleesvervangers is de afgelopen jaren flink gegroeid, en het aantal...

Solar Foods kan eerste fabriek gaan bouwen

Solar Foods kan eerste fabriek gaan bouwen

Het Finse bedrijf Solar Foods heeft in een nieuwe investeringsronde genoeg geld opgehaald om de eerste fabriek te gaan bouwen. Het bedrijf gaat eiwitten maken uit bacteriën die leven op CO2 en waterstof. De eiwitproductie moet dus los gaan staan van elke vorm van landbouw. De fabriek moet eind 2022 operationeel zijn.