Vreugdenhil Dairy Foods klimaatneutraal in 2029

Vreugdenhil

Vreugdenhil Dairy Foods wil in 2029 klimaatneutraal zijn. Dat blijkt uit het jaarverslag van de melkpoederproducent.

Creating Shared Value

Het streven naar een klimaatneutrale onderneming past in het motto Creating Shared Value, dat het bedrijf hanteert. Vreugdenhil Dairy Foods staat in het hart van de samenleving, met 900 melkveehouders, bijna 400 medewerkers en klanten over de hele wereld. In de strategie voor de komende jaren, waarmee de melkpoederproducent zich onder meer richt op nieuwe markten, zijn daarom duurzaamheidsdoelen geïntegreerd.

Jaarverslag

Het jaarverslag laat zien dat de omzet van het bedrijf is gegroeid naar 574 miljoen euro. Bijna 900 Nederlandse melkveehouders leverden 672 miljoen kilo melk. De melkpoeder die Vreugdenhil Dairy Foods daarvan maakt, wordt geëxporteerd naar 130 landen wereldwijd, voor consumenten en levensmiddelenindustrie. 75 procent van de export vind plaats buiten Europa, voornamelijk naar landen rond de evenaar, waar eigen melkproductie moeilijk is.

Duurzame vernieuwingen

Duurzame vernieuwingen uit het afgelopen jaar zijn onder meer een energiezuinige fabriek in Gorinchem en een state-of-the-art hoofdkantoor in Nijkerk. Duurzaamheidsmanager Christien Pennings: “Door onder meer goede isolatie, warme-koudeopslag en zonnepanelen is het kantoor BREEAM Outstanding-gecertificeerd. De komende jaren zullen we meer grote maatregelen nemen, waarmee we verwachten in 2029 klimaatneutraal te zijn. We hebben de overtuiging dat het kan.”

‘Hidden hunger’ tegengaan

Vreugdenhil Dairy Foods noemt in het jaarverslag verder een daling in het ziekteverzuim, positieve uitkomsten van het medewerkersonderzoek en een flinke daling van het aantal klachten. Tot slot onderzocht het bedrijf hoe het de gezondheidsbijdrage van melkpoeder kan verhogen door het toevoegen van vitamines en mineralen. Het doel is om een bijdrage te leveren aan het tegengaan van ‘hidden hunger’ – het tekort aan belangrijke voedingsstoffen waaraan consumenten in ontwikkelingslanden vaak lijden.

Lees ook:

 
Lees ook
Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

De omzet bleef dit half jaar nagenoeg gelijk, maar de winst daalde met 37,2%. Als gevolg van de voorspelde recessie volgende jaren, verwacht FrieslandCampina de bedrijfsvoering te veranderen en de productiviteit te verhogen.

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Bierbrouwer Grolsch gaat zijn aardgasgebruik met 72% terugschroeven door die te vervangen door warmte uit biomassa. Daarmee zegt het bedrijf vanaf 2022 jaarlijks zo’n 5500 ton minder CO2 uit te stoten. De warmte wordt gebruikt in het productieproces en voor de verwarming van de gebouwen. Grolsch sluit zijn gebouwen en productieruimten aan op...