Vreugdenhil Dairy Foods klimaatneutraal in 2029

Vreugdenhil

Vreugdenhil Dairy Foods wil in 2029 klimaatneutraal zijn. Dat blijkt uit het jaarverslag van de melkpoederproducent.

Creating Shared Value

Het streven naar een klimaatneutrale onderneming past in het motto Creating Shared Value, dat het bedrijf hanteert. Vreugdenhil Dairy Foods staat in het hart van de samenleving, met 900 melkveehouders, bijna 400 medewerkers en klanten over de hele wereld. In de strategie voor de komende jaren, waarmee de melkpoederproducent zich onder meer richt op nieuwe markten, zijn daarom duurzaamheidsdoelen geïntegreerd.

Jaarverslag

Het jaarverslag laat zien dat de omzet van het bedrijf is gegroeid naar 574 miljoen euro. Bijna 900 Nederlandse melkveehouders leverden 672 miljoen kilo melk. De melkpoeder die Vreugdenhil Dairy Foods daarvan maakt, wordt geëxporteerd naar 130 landen wereldwijd, voor consumenten en levensmiddelenindustrie. 75 procent van de export vind plaats buiten Europa, voornamelijk naar landen rond de evenaar, waar eigen melkproductie moeilijk is.

Duurzame vernieuwingen

Duurzame vernieuwingen uit het afgelopen jaar zijn onder meer een energiezuinige fabriek in Gorinchem en een state-of-the-art hoofdkantoor in Nijkerk. Duurzaamheidsmanager Christien Pennings: “Door onder meer goede isolatie, warme-koudeopslag en zonnepanelen is het kantoor BREEAM Outstanding-gecertificeerd. De komende jaren zullen we meer grote maatregelen nemen, waarmee we verwachten in 2029 klimaatneutraal te zijn. We hebben de overtuiging dat het kan.”

‘Hidden hunger’ tegengaan

Vreugdenhil Dairy Foods noemt in het jaarverslag verder een daling in het ziekteverzuim, positieve uitkomsten van het medewerkersonderzoek en een flinke daling van het aantal klachten. Tot slot onderzocht het bedrijf hoe het de gezondheidsbijdrage van melkpoeder kan verhogen door het toevoegen van vitamines en mineralen. Het doel is om een bijdrage te leveren aan het tegengaan van ‘hidden hunger’ – het tekort aan belangrijke voedingsstoffen waaraan consumenten in ontwikkelingslanden vaak lijden.

Lees ook:

 
Lees ook
87 multinationals tekenen nieuwe klimaatambities voor VN-top

87 multinationals tekenen nieuwe klimaatambities voor VN-top

87 grote multinationals, waaronder voedselproducenten, hebben zich aangesloten bij het United Nations Global Compact om klimaatverandering te beperken tot 1,5°C. Op termijn moeten de bedrijven zelfs klimaatneutraal worden. De bedrijven in kwestie, die goed zijn voor een marktkapitaal van 2,3 biljoen dollar, beloven hun bedrijfsvoering in lijn te...

Nestlé stelt nieuwe klimaatdoelen voor 2050

Nestlé stelt nieuwe klimaatdoelen voor 2050

Nestlé heeft plannen bekend gemaakt waarmee de foodmultinational in 2050 klimaatneutraal wil zijn. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf naar eigen zeggen het beleid aangepast naar de ambitie van het Parijsakkoord om de opwarming van de aarde onder de twee graden te houden. Nu committeert Nestlé zich aan de ambitie om de opwarming tot...

Denemarken ontwikkelt label voor klimaatvriendelijk voedsel

Denemarken ontwikkelt label voor klimaatvriendelijk voedsel

In Denemarken wordt gewerkt aan een klimaatetiketteringssysteem voor voedingsmiddelen. Makkelijk is dat niet, schrijft Food Tank. Denemarken wil tegen 2050 koolstofneutraal zijn, zei de Deense regering in oktober 2018. Om dat plan te realiseren wil de regering samen met supermarkten ook klimaatlabels ontwikkelen voor voedingsmiddelen.  Op...